Pokud chceme jíst hlavně lokální zeleninu, zdálo by se, že výběr bude v zimě značně omezený. Dobrá zpráva je, že to není pravda:-).

I naši předkové mohli využívat různé druhy zeleniny; některé z nich rostou ještě na počátku prosince, a velmi dobře se skladují (např. růžičková kapusta). Máme taky možnost klíčení různých semínek, což nám salát obohatí nejen po zdravotní, ale i chuťové stránce. A bylinky jsou dnes už snadno dostupné, případně si je můžete pěstovat doma na okně.

Tak jaký salát si dáme zítra k večeři?

 

Nízkosacharidová dieta a paleo dieta

Salát z vodnice a ředkvičky

10 ředkviček, půl ředkve-vodnice (bulva z poloviny bílá, z poloviny fialová), 1 vejce, olivový olej, jablečný ocet, sůl, čerstvá saturejka nebo tymián.

Ředkvičky a vodnici nastrouháme nahrubo. Připravíme si majonézu z vaječného žloutku, oleje, octa a soli. Vezmeme hrst bylinek a pokrájíme najemno. Vše zamícháme dohromady.

Salát je výbornou a osvěžující přílohou k masu, případně je možné ho sníst jako bezmasý hlavní chod – pak doporučuji přikusovat „něco zeleného“, nebo přidat k salátu hrst zeleninových klíčků.

vodnice

 

Dietně upravený salát Coleslaw

Čtvrt velké hlávky nebo půl malé hlávky čerstvého bílého zelí, půlka středně velké cibule, 2 mrkve, menší kus celeru, sůl, olivový olej, ume ocet.

Zelí nakrájíme na tenké nudličky, hodně pomačkáme a trochu posolíme, aby zelí zkřehlo a pustilo šťávu. Mrkev nastrouháme nahrubo, celer nastrouháme najemno. Cibuli nakrájíme najemno. Ze zelí vymačkáme šťávu, dále použijeme jen zelí bez šťávy. Vše smícháme a dochutíme dle chuti olejem a ume octem. Necháme odležet v lednici nejlépe do druhého dne.

Pro velké fajnšmekry lze udělat domácí majonézu – viz předchozí recept, a zamíchat do salátu; pak bude salát skoro jako originál.

 

Nízkosacharidová dieta II. a III. fáze

Zelný salát s růžičkovou kapustou a kozím sýrem

Několik ingrediencí ve zdánlivě nesourodé kombinaci chutná famózně!

Bílé zelí, růžičková kapusta, čerstvý citronový tymián, bílá ředkev, kozí sýr, černé sezamové semínko na ozdobu, jablečný ocet, olivový olej, sůl

Den předem nakrájíme kousek zelí na tenké plátky, přidáme trochu soli a důkladně promačkáme. Zelí necháme přes noc odležet a zkřehnout přikryté v chladu. Druhý den si nakrájíme na tenké plátky syrovou růžičkovou kapustu, na hrubém struhadle nastrouháme bílou ředkev a dochutíme odrhnutým tymiánem, jablečným octem a olivovým olejem. Přidáme trochu černého sezamového semínka a vše důkladně promícháme. Kozí sýr nakrájíme na kostičky a posypeme jím při podávání salát.

 

Saláty pro raw-vegan dietu (jsou vhodné i pro nízkosacharidovou nebo paleo dietu)

Carpaccio z červené řepy

1 středně velká červená řepa, klíčky z fazole mungo, olivový olej, kvalitní balzamikový ocet (musí být zralý, bez cukru, karamelu, apod., pokud nemáte, přidejte jablečný nebo ume ocet), chilli, sůl, čerstvá bazalka

Červenou řepu omyjeme a zabalíme do alobalu. Dáme péct do trouby na 45-50 minut – doměkka. Jestli je řepa měkká zjistíme tak, že do ní píchneme vidličkou nebo jehlou na ražniči. Řepu oloupeme a nakrájíme na tenké plátky, které klademe dokola po okraji nahřátého talíře. Mírně okořeníme, opatrně, jen malinko, pokapeme olejem a octem. Ozdobíme kousky bazalkových lístků, klíčky, a podáváme.

Pokud chcete udělat carpaccio ještě zajímavější a výraznější, kupte ředkev daikon (dlouhá bílá ředkev), a kousek z ní oloupejte a nakrájejte na tenké plátky. Tyto plátky prokládejte s červenou řepou tak, aby se zelenina střídala. Vznikne jednak efektní barevná kombinace, jednak daikon svou čerstvou a svěží chutí umocní zemitost řepy, a vyváží celkovou chuť pokrmu.

Mrkvový salát

2 mrkve, slunečnicová semínka, olivový olej, hladkolistá petrželka

Mrkve nastrouháme najemno a přidáme hrst předem namočených slunečnicových semínek. Zakápneme olivovým olejem a doplníme velmi jemně nakrájenou hladkolistou petrželkou. Promícháme a necháme nejméně několik hodin uležet. Salát je nejlepší druhý den.

Tento salát je vhodný od druhé fáze diety raw till 4.

Salát z červeného zelí s kim-či – pikantní!

Červené zelí, mrkev, celer, půl malé cibule, kim-či, ochucený olej (např. makový, dýňový…)

Nastrouháme na hrubém struhadle mrkev, celer a červené zelí – přiměřené množství na 1-2 porce. Nakrájíme cibuli na malé kousky. Lžíci kim-či zpracujeme do salátu, a také do mísy se zeleninou přidáme lžíci vody z kim-či, a přidáme ještě trochu ochuceného oleje. Vše důkladně promícháme.

Recept na kim-či najdete zde.

Tento salát je vhodný od druhé fáze diety raw till 4. Pokud nepoužijete ochucený olej, pak je salát vhodný i pro první fázi, a také pro vitariánskou verzi diety.

červené zelí

Zimní saláty pro všechny typy diet I.
Tagged on:         

2 thoughts on “Zimní saláty pro všechny typy diet I.

  • April 19, 2016 at 2:33 pm
    Permalink

    An interesting discussion is worth comment. I think that you should write more on this topic, it might not be a taboo subject but generally people are not enough to speak on such topics. To the next. Cheers

    Reply
    • April 20, 2016 at 10:21 am
      Permalink

      Annamaria, thank you for a comment; slowly slowly, there will be more topics like that, I am just limited by time, nothing else. If you give me a tip for next post, what interests you, I will be glad.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *