Nezdá se to, ale dieta „zakazuje“ pití mnoha nápojů, na které jsou lidé zvyklí. Vysadit mléko, sycené nápoje, čaj nebo kávu, to je nepříjemnost. Ti, co byli denně zvyklí pít černý sáčkovaný čaj nebo kávu, pocítí možná i abstinenční příznaky. Tady se zaměříme na mléko a “kávové” nápoje.

Lépe ustojíme tlak a nepodlehneme zvyku, pokud si najdeme dostatek jiných druhů nápojů, které by nám usnadnily držení diety.

V tomto postu si přečtete o nápojích, které mají za cíl nahradit nám živočišné mléko, a dále si něco řekneme o nápojích, kam můžeme přidat rostlinné mléko a udělat si tak třeba “latté” nebo “cappuccino”.

Několik slov o rostlinném mléku obecně

Příprava rostlinného mléka je natolik jednoduchá, že to s trochou cviku může zvládnout každý. Je potřeba mít výchozí surovinu, která se – nejlépe na několik hodin nebo přes noc – namočí. Namočenou surovinu rozmixujte najemno i s vodou, ve které se máčela, nebo s novou vodou, a přefiltrujte přes sítko (pokud chcete mít bez kousků, tak přes plátýnko). A mléko je hotové! Můžete dochutit citronovou šťávou, stévií nebo xylitolem, a nebo si to prostě užijete tak, jak to je.

Rostlinného mléka si můžete udělat víc a uchovat jej v lednici, ale počítejte s tím, že nejvíc cenných látek mléko obsahuje těsně po jeho přípravě, a skladováním mléka cenné látky postupně mizí. V lednici vám mléko vydrží několik dnů až týden, v závislosti na použité surovině.

Dnes už se dají na českém trhu celkem běžně pořídit alternativní rostlinná mléka, nebo rostlinný prášek, ze kterého mléko můžeme udělat. Bohužel, ve většině případů tato mléka NEJSOU VHODNÁ při protiplísňové dietě, ať už proto, že obsahují cukr nebo sladidlo, nebo jsou vyrobeny z luštěnin či obilnin, které se nedají při dietě doporučit. I z tohoto důvodu raději doporučuji dělat si mléko svoje.

Rostlinná mléka mají jednu nezanedbatelnou výhodu, oproti mléku klasickému – samozřejmě neobsahují kasein a další látky, které lidskému organismu v dospělosti vadí, ale hlavně, můžete z nich získat mnoho vitamínů i minerálů. Rostlinná mléka si můžete ohřát, ale dbejte na to, aby teplota nepřesáhla 42°C, pak už přicházíte právě o ty vitamíny a další cenné látky.

Myslete také na to, že suroviny zde uvedené obsahují hodně tuku; nepijte tedy tato mléka často a ve velkém množství!!!

Recepty na vhodná rostlinná mléka

  • převzato hlavně z webu www.rawsuperfood.cz; mnohokrát děkuji za inspiraci a jako výraz svých díků nechávám prokliky do jejich e-shopu v receptech pro případnou koupi ingrediencí. Upraveno pro potřeby protiplísňové diety.

Rostlinná mléka si můžeme dělat v těchto fázích diet:

Nízkosacharidová dieta II. a III. fáze

Raw till 4 dieta II. fáze

Paleo dieta I. fáze

Mandlové mléko

1 šálek loupaných mandlí (předem namočených přes noc), 2-3 šálky vody

Vodu volte podle toho, zda chcete mít mléko hustší konzistence anebo řidší. Ingredience rozmixujte najemno a přefiltrujte přes sítko. Jestliže potřebujete mít mléko úplně jemné bez kousků, můžete přecedit přes plátýnko. Do hotového mandlového mléka můžete navíc přidat ještě kakaový prášek, vanilku či šťávu z jednoho citrónu (velmi osvěžující) a máte další chutné variace… Nechte chladit v ledničce.

Konopné mléko          

1 šálek loupaného konopného semínka, 2 šálky vody

Vodu volte podle toho, zda chcete mít mléko hustší konzistence anebo řidší. Ingredience rozmixujte najemno.

Tip: Zajímavá je kombinace konopného mléka a skořice.

Makové mléko

1 šálek máku (předem namočený přes noc), 2-3 šálky vody

Vodu volte podle toho, zda chcete mít mléko hustší konzistence anebo řidší. Ingredience rozmixujte najemno a přefiltrujte přes sítko. Můžete přecedit přes plátýnko, pokud chcete mít mléko úplně bez máku a jemné. Mák má ideální poměr vápníku a hořčíku – obě cenné látky do sebe dostanete ve vysokém množství a v optimálním poměru.

Kokosové mléko

1 šálek strouhaného kokosu (předem namočený přes noc) nebo čerstvý, 2-3 šálky vody

Vodu volte podle toho, zda chcete mít mléko hustší konzistence anebo řidší. Ingredience rozmixujte najemno a přefiltrujte přes sítko, pokud chcete mléko jemné, bez kousků.

Lískooříškové mléko

1 šálek lískových oříšků (předem namočené alespoň 6 hodin), 2-3 šálky vody

Vodu volte podle toho, zda chcete mít mléko hustší konzistence anebo řidší. Ingredience rozmixujte najemno a přefiltrujte přes sítko.Začátek formuláře

Mléko z para ořechů

1 šálek para ořechů, 3-4 šálky vody

Vodu volte podle toho, zda chcete mít mléko hustší konzistence anebo řidší. Ingredience rozmixujte najemno a přefiltrujte přes sítko.

Dýňové mléko

1 šálek loupaných dýňových semínek (předem namočené přes noc), 3 šálky vody

Vodu volte podle toho, zda chcete mít mléko hustší konzistence anebo řidší. Ingredience rozmixujte najemno a přefiltrujte přes sítko. Můžete přecedit přes plátýnko, pokud chcete mít mléko úplně bez jemné. Do hotového mléka můžete ještě přidat vanilku, nepražené kakao… a máte další chutné varianty.:)

 

Pokud vás honí mlsná a chcete si udělat z rostlinného mléka nějakou nástavbu, níže najdete pár tipů.

 

Vanilkové čokoládové latté

1/2 šálku mandlového mléka nebo 1 lžíce mandlového másla, 1/2 šálku vody, 2 lžičky nepraženého kakaa, trocha stévie, špetka vanilky

Kakao, vanilku a stévii zalijte trochou vody a pěkně rozmíchejte. Dolijte do půlky šálku teplou vodou, zbytek dolijte mandlovým mlékem. Můžete ještě našlehat ručním mixérem (abyste měli pěnu).

Tip: Pokud použijete mandlové máslo, přidejte více vody (cca šálek).

Oříškové latté

 1/2 šálku lískooříškového mléka, 1/2 šálku vody, 2 lžičky nepraženého kakaa, trocha stévie

Kakao a stévii zalijte trochou vody a pěkně rozmíchejte. Dolijte do půlky šálku teplou vodou, zbytek dolijte lískooříškovým mlékem. Můžete ještě našlehat ručním mixérem (abyste měli pěnu).

Skořicové mléko

1 šálek lískooříškového mléka, 1/2 lžičky skořice, trocha stévie

Rozmíchejte nejprve skořici a stévii ve troše mléka a poté dolijte lehce ohřátým lískooříškovým mlékem.

Maca-ccino

1 šálek mandlového mléka nebo 1 lžíce mandlového másla (raw), 2 lžičky nepraženého kakaa, lžička stévie, lžička Macy, 1 lžíce vody

Kakao, stévii a Macu zalijte vodou a pěkně rozmíchejte či ještě lépe prošlehejte ručním šlehačem. Dolijte mandlovým mlékem. Skvělé!:)

Tip: Pokud použijete mandlové máslo, přidejte více vody (cca šálek).

 

Tipy na vhodná rostlinná mléka

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *