Varianta Raw till 4

  1. fáze – 2 měsíce

Ráno je ideální k pití šťáv; hodí se třeba grep se zelenými bylinkami nebo špenátem (více možností najdete v ovocných šťávách – bod 6 a zeleninových šťávách, a v kombinacích potravin. Dále do oběda 1-2 porce ovoce (záleží, kdy obědváte); každá porce musí být vždy jednodruhová, druhá svačina jiný druh ovoce, nejlépe v podobném množství, jako u předchozí svačiny. Ovoce jezte vždy zralé, ne přezrálé, a ani nedozrálé, to je důležité. Podívejte se do Ovoce, kde si zjistíte, které ovoce nejlépe jíst a proč. V létě je také prospěšné pojídání melounů, ale pozor, melouny se nesmí s ničím kombinovat, i když se jedná o zeleninu!!. K obědu si dejte velký zeleninový salát, a večer porci dušené zeleniny, třeba i s nějakou luštěninou, či rýží nebo pohankou, a k tomu zase hodně salátu, ve kterém je základ vždy ledový salát, špenát, polníček a další zelenina podle toho, co je v sezóně. Je důležité dát si víc salátu, víc než vařeného jídla, kvůli množství sacharidů. Bylinky a klíčky jsou povoleny a vítány v konzumaci, zrovna tak jako čerstvé houby.

Do jídla se nepřidává pokud možno žádný tuk, když cítíte tu potřebu, tak třeba jen čtvrtku avokáda do salátu, lžíci nerafinovaného panenského oleje, ale snažte se tomu spíš vyhnout. Kořeňte minimálně, používejte k dochucení fungicidy.

  1. fáze – dle vlastního uvážení a zdravotního stavu, ale nejméně další měsíc

Jí se stejným způsobem jako při první fázi, ale už se přidá třeba do zeleninového salátu hrstička ořechů, semínka nebo avokádo. Tedy do stravy už začínáme zařazovat víc tuku.

Pokud došlo k rapidnímu zlepšení zdravotního stavu, je možné začít přidávat další potraviny. Přidávejte pomalu, sledujte reakce organismu. V případě pochybností o zdravotním stavu, nebo malátnosti/únavě, kontaktujte nutričního terapeuta pro konzultaci dalšího postupu.

Vitariánská varianta podle Johanny Zee, RN, Ph.D

Tuto dietu popisuji tak, jak ji uvádí autorka ve své knize. Některá doporučení se neztotožňují s mými doporučeními, např. ohledně konzumace ovoce, ale znám lidi, kterým pomohla, proto zde dietu uvádím.

Dieta je bez fází; celkově dodržovat alespoň 40 dnů

K jídlu se doporučuje jen ovoce a zelenina, vše syrové, nebo mírně zahřáté. Bez přidaných tuků. Jen opatrně jíst banány, datle nebo fíky.

Jakou úpravu jídel můžeme využít? Zelená smoothies, vitariánské polévky, ovocná smoothies, saláty, apod. Jídla ideálně obsahují pouze jeden druh ovoce, nebo jeden druh ovoce a listovou zeleninu, ale nevylučuje se i víc druhů ovoce, ovšem je třeba dát pozor na kombinace kyselého, sladkého a polosladkého ovoce – víc zde. Aby vše správně fungovalo, jídlo mixujte nebo rozžvýkejte v ústech do krémovité konzistence, než polknete – velmi důležité! Na začátku je možné konzumovat o něco více ovoce ve smoothies než zeleniny, ale postupně poměr obracejte ve prospěch listové zeleniny.

Čekejte alespoň hodinu, než si dáte další jídlo. Jestliže jste jedli jídlo, které obsahovalo přidaný olej, počkejte 2-3 hodiny, než si dáte další jídlo. Buďte velmi obezřetní v pojídání množství banánů a podobně sladkého ovoce. Dbejte na dostatečnou zralost, jinak konzumujete ve větším množství také škroby. Snažte se jíst jídlo pokojové teploty, nikoli studené z chladničky. Při konzumaci avokáda si představte, že kousek, který si dáte, se rovná stejnému množství másla – s avokádem to rozhodně nepřehánějte, ani s jinými tuky! Tuk zpomaluje proces uzdravení a prodlužuje dobu detoxikace organismu. Zelenina i ovoce obsahují tuk samy o sobě, nebudete tedy trpět po tuto dobu nedostatkem tuku.

Příklad jídelníčku:

Snídaně: smoothie (rozmixovaná polovina římského salátu se čtyřmi pomeranči); přidejte vodu pro dostatečně tekutou konzistenci

Oběd: velký kus melounu, nebo 1 papája, apod.

Večeře: míchaný salát z různých druhů zeleniny

 

Důležité body:

  • pojídání kvašené zeleniny nebo kysaného zelí (bez cukru) je povoleno
  • marinování hub je povoleno (viz Recepty)
  • zpočátku jezte umírněně kořenovou zeleninu kvůli množství cukrů
  • různé semínkové krekry místo chleba si dopřávejte omezeně, zeleninové chlebíky (viz Recepty) jsou povoleny i v první fázi raw vegan protiplísňové diety; u vitariánské verze by sušené zeleninové chlebíky také neměly vadit
  • jedlé květy vám mohou v sezóně zpříjemnit jídelníček
  • tipy na pokrmy najdete v Recepty.