Raw = strava převážně syrového rostlinného původu; potraviny je možné tepelně upravovat do 42°C pro zachování enzymů.

Vegan = strava, kde se vynechávají veškeré potraviny živočišného původu (maso, vejce, mléčné výrobky, med, atd.). Tepelné zpracování potravin nad 42°C se nevylučuje, což sebou nese větší rozsah potravin, než v raw stravě.

Raw till 4 = typ stravování, kdy člověk jí od rána až do čtyř hodin odpoledne pouze raw stravu, a od čtyř hodin odpoledne v době, kdy přijde čas večeře, dojde na jedno tepelně zpracované rostlinné jídlo (rýže, pohanka, vařená nebo pečená zelenina nebo vařené luštěniny).

Pro někoho tento typ stravování může být velmi omezený a nemožný k dodržení, pro jiné je to návrat k původnímu stravování člověka. Co je však jisté, při dodržování pravidel je možné s tímto typem stravování vyléčit celou řadu chorob od kožních problémů, potravinových alergií, astmatu, až po srovnání disbalance střevní mikroflóry, a tím pádem i vyřešení problémů s přemnoženou kvasinkou. Mluvila jsem s lidmi, kteří se vyléčili, a na základě jejich popisu stravování najdete ve Fázování raw vegan diety jednu raw vegan verzi stravování. Další verzi jsem popsala na základě informací z knihy 11 step program for self healing Candida, kterou napsala americká naturopatka Johanna Zee, RN, Ph.D.

Vitariáni (lidé na raw stravě) si pomáhají různými způsoby rozšiřovat jídelníček a dělat jej rozmanitější. Paradoxně se tedy může stát, že byť omezíte nebo vynecháte potraviny, na které jste byli léta zvyklí, objevíte řadu jiných potravin, které jste doposud neochutnali, a zrovna tak přijdete třeba na chuť kvašení potravin, sušení, marinování zeleniny v různých nálevech, semínkovým chlebům, domácím rostlinným mlékům, apod.

Pokud se rozhodnete pro tuto speciálně uzpůsobenou protiplísňovou dietu, je dobré popřemýšlet nad postupným přechodem na tuto stravu. I v tomto případě, pokud neprovedete detoxikaci těla, a přejdete na zcela odlišnou stravu, než je vaše tělo zvyklé, bude to zátěž. Může dojít k Herzheimer-Jarishově reakci (popsáno zde), a pak byste stejně byli donuceni k ústupkům. Proto je vhodné např. nejdříve přestat jíst maso, po dvou týdnech pak přestanete jíst pečivo, nebo mléčné výrobky, atd. Odstupňujte si váš přechod na novou stravu, a tělo se s tím mnohem lépe vyrovná. Až budete připraveni, pokud žijete sami, zbavte se veškerého jídla, které by vás mohlo lákat porušit dietu. Pokud žijete s někým dalším, vyhraďte si „váš prostor“ v lednici, ve spíži… kde budou potraviny jen pro vás. Jednak budete mít přehled, jednak tím omezíte možnost porušení diety. Přemýšlejte dopředu o tom, co by mohlo způsobit porušení pravidel diety, a snažte se to hned eliminovat.

Protiplísňová varianta této diety počítá s absolutním vynecháním všech potravin s vysokým množstvím cukru (např. sušené datle a fíky). Žádná umělá ani přírodní sladidla kromě stévie a xylitolu (březový cukr) nejsou povolena. Dieta je založena na maximálním omezení tuků, proto se v první fázi nepoužívá žádný přidaný olej do jídel, která si připravíte. Stejně tak se jí omezené množství ořechů. Dieta se jeví přísně, ale při dodržení pravidel, a až dojde k prvnímu zlepšení zdravotního stavu, jí uvidíte v příznivějším světle.

Ještě bych chtěla zdůraznit, že je nesmírně důležité nakupovat ideálně lokální potraviny, které měly možnost přirozeně uzrát, a které nejsou plné chemických látek. Protože budete nakupovat při této dietě hlavně zeleninu, včas si zjistěte, kde jí můžete pravidelně odebírat.

Proč tato dieta přispívá v boji proti Candidě, jaké jsou její výhody?

  • tato strava, i díky vláknině, dokonale pročistí váš trávicí trakt
  • díky tomu, že jíte stravu bohatou na enzymy, snadněji regenerujete celý organismus
  • po detoxikaci a přivyknutí na stravu dochází i k celkovému zklidnění a vyrovnanosti
  • zvýšené množství vitamínů a cenných látek;   pokud si budete dělat rostlinná smoothie, zjednodušíte proces trávení a usnadníte to tělu. Je víc než vhodné sníst alespoň dva trsy listové zeleniny denně, a jen v tomto případě je možné zkombinovat něco s ovocem, které vám konzumaci většího množství listové zeleniny usnadní a zpříjemní. Mixováním se rozbije celulóza listů a vy se dostanete k cenným živinám, které kousáním nezískáte v takovém množství. Díky tomu tělo víc vyživujete cennými látkami a pomáháte procesu léčby; dělejte si mixovaná „jídla“ nejlépe každý den!
  • jednoduchost stravování; nevymýšlíte, co máte uvařit a z čeho, netrávíte tolik času v kuchyni. Jde o snadný typ stravování i v práci (nakrájet si salát, udělat si smoothie nebo dát do krabičky hrst klíčků ještě doma je rychlé, a kolegům takové jídlo nemůže vadit např. z hlediska pachů, nezdržujete se ohříváním, umýváním nádobí, apod.)
  • čerstvá a jednoduchá strava je pro člověka přirozená; co mohl člověk jíst, než přišel na možnost rozdělání ohně a pečení? Dřív se určitě běžně jedl i hmyz; jestli budete i vy, nechám na vás…J. Syrové maso se ve vitariánské stravě nevylučuje, v raw vegan ano, a nám to vyhovuje, protože pojídání méně masa nebo žádného masa pomůže rychleji vyčistit trávicí trakt.
  • u raw vegan verze diety neodvykáte vařenému jídlu, jen je třeba dávat pozor na přijímané množství sacharidů!

Jaké jsou zápory raw vegan protiplísňové diety?

  • je třeba dodržet maximálně dvouměsíční omezení tuku, protože jinak to v těle vede k deficitům živin
  • tato strava je chudá na probiotika; pokud však do jídelníčku pravidelně zařadíte konzumaci kysaného zelí, kvašené zeleniny (pickles), tempeh, miso polévku, a řasy (kombucha), či mikrořasy (spirulina, chlorella), a budete tyto potraviny střídat, bude to v pořádku
  • tato strava svádí ke kombinování jednoduchých cukrů a tuků (např. ovoce a ořechy). Tomu se zásadně vyhýbejte! Správné kombinování potravin najdete zde.
  • s touto dietou je někdy obtížný společenský život, který předpokládá, že se účastníte „konvenčního“ stravování; nemusí vám to vyhovovat při určitém typu zaměstnání

Velmi důležité: informace k fázování diet najdete zde.

Obecné zásady v kuchyni:

  • nakupovat čerstvé potraviny co nejčastěji a uchovávat je na suchém místě
  • marinovat potraviny v nálevech s protihoubovými prvky, jako je například citrón, česnek, cibule, skořice, hřebíček, zázvor či jogurt
  • všechny potraviny uchovávat dle návodu, na místech chráněných především před světlem, teplem a případnými škůdci
  • při nákupech vždy číst přesné složení výrobku - vyhnete se potravinám nevhodným a potravinám obsahující alergeny
  • zásadně nekupovat a nejíst stravu, kde neznáme složení (jídlo v restauraci, konzervy, sekaná). Jídlo v restauraci je kapitola sama pro sebe; když objevím na jídelním lístku jídlo, které se slučuje s dietou, je třeba být aktivní a konzultovat přípravu nebo použité suroviny u vybraného jídla; platí i pro raw vegan restaurace.

 

Pár rad nakonec

 

1) JEZTE CO NEJPESTŘEJŠÍ STRAVU v rámci možností – střídejte různé druhy zeleniny, semínek a klíčků

2) NEPŘEJÍDEJTE SE, jezte jen tak, abyste se cítili zasycení; na druhou stranu – NEHLADOVTE, potřebujete sílu a energii

3) JEZTE, KDYŽ MÁTE HLAD

4) Pokud v rámci léčby jíte vitamínové doplňky, pijete zelený ječmen, apod. vždy DODRŽUJTE POKYNY OHLEDNĚ DOBY POŽITÍ (nalačno, před jídlem, po jídle)

5) Pokud jste VE STRESU ČI NAPĚTÍ, máte málo času na jídlo – RADĚJI NEJEZTE; vypijte sklenici vody, tím se alespoň na půl hodiny zasytíte a tělu neublížíte

6) Vždy MĚJTE PŘIPRAVENÉ ALESPOŇ 2 SVAČINY (na cestu, do práce); mějte sebou krabičku semínek nebo klíčků, nakrájené špalíčky zeleniny, ořechy, kousek syrového zelí, apod.

7) Na „VELKÉ“ JÍDLO (oběd, večeře) SI UDĚLEJTE DOSTATEK ČASU; nespěchejte, vychutnávejte.

8) STRAVU JE TŘEBA DŮKLADNĚ ROZŽVÝKAT, špatně strávená potrava = nestrávené jednoduché cukry = výživa pro candidu.

9) CO NEJVÍC JÍDLA SI CHYSTEJTE DOMA – jedině tak víte, že je jídlo připravené dle zásad diety, bez přídavku cukru nebo jiných nežádoucích látek

Doporučená literatura

Přímo na vitariánský tip diety je zaměřena kniha od Johanny Zee, u ostatních knih najdete inspiraci a možnosti ve vitariánském stravování, nenajdete tam informace k dietě!

  • Johanna Zee, RN, PhD., 11 step program for self-healing Candida, 3. vydání, 2012 – anglicky; zaměřeno na vitariánskou verzi dietní stravy
  • Markus Rothkranz, Uzdrav se sám, Rothkranz publishing, 2. vydání, 2013
  • Robert S. Morse, Zázračná detoxikace; syrová strava a byliny pro dokonalou buněčnou regeneraci, digitalizace 2011
  • Norman W. Walker, Zářící zdraví, stáhněte si na www.ulozto.cz
  • Victoria Boutenko, 12 kroků k syrové stravě, digitalizace 2011, ke stažení na ulozto.cz
  • Norman W. Walker, Čerstvé ovocné a zeleninové šťávy, ke stažení na www.ulozto.cz
  • Norman W. Walker, Zdraví a salát, ke stažení na www.ulozto.cz
  • Johan Richter, Léčení ovocem a zeleninou, 1996