Co je nízkosacharidová protiplísňová dieta?

Při této dietě, kdy se tělo má rychle zbavit kolonií přemnožených kvasinek, a vyrovnat hladinu cukru v krvi do normálu, je upravena vaše strava tak, abyste v začátcích přijímali minimum sacharidů denně, s postupným navyšováním. Základem stravy u této diety je zpočátku jíst hlavně zeleninu, maso, vejce, a postupně přidávat další potraviny, ideálně bezlepkové obiloviny v omezené míře, a dále ovčí a kozí mléčné výrobky. Až ke konci diety se zařazuje chleba tak, jak jej známe, ovšem pouze kváskový a z vybraných typů mouky, kravské mléčné výrobky, atd. Zcela se vynechává veškerý cukr, alkohol, po omezenou dobu potraviny s vysokým obsahem škrobu (hlavně obiloviny, brambory), a mléčné výrobky.

Sacharidy jsou hlavním zdrojem energie; jejich množství se odvíjí podle fyzické aktivity člověka. Sacharidy jsou potravou pro svaly, tkáně, mozek a nervy. Z tohoto důvodu se doporučuje držet dietu jen po omezenou dobu. Tělo dokáže jako zdroj energie využít i tuky a bílkoviny, ale je to energeticky nevýhodné a z dlouhodobého hlediska nezdravé.

Tato dieta je vhodná pro ty, kteří ještě nemají chronické obtíže s kvasinkou (mám na mysli např. záněty měsíc co měsíc); při chronických obtížích vám dieta hodně pomůže, vyřeší i řadu vedlejších účinků spjatých s přemnoženou candidou, ale není hlavním a určujícím faktorem pro zbavení se kvasinek. Dieta je nastavena tak, aby po několika měsících cítil nemocný rapidní zlepšení, došel k tomu postupně, bez vyčerpání organismu. Často dojde k úbytku váhy, a pak po návratu k normální stravě se kila rychle vrátí. Pokud jste hubli svalovou hmotu, bohužel se kila obvykle vrátí „v tuku“. Odbourávání svalové hmoty se dá zabránit suplementací BCAA (aminokyseliny valin, leucin a isoleucin); poraďte se s odborníkem o vhodném dávkování.

Důležitý je pozvolný návrat k běžné, avšak zdravé stravě, nepřejídat se, dodržovat pravidelnost v časech jídla, jíst rozmanitou stravu s velkým podílem zeleniny a ovoce. Není na škodu dodržovat pravidla správně kombinované stravy – pomůžete tělu snadnějším trávením jídla v době, kdy prochází vysokou zátěží při zbavování toxinů.

Při dietě je dobré dodržet pár fíglů. Pečlivě vybírejte tuky, které chcete konzumovat. Je dobré nepodceňovat příjem vlákniny, která rovněž pomáhá snižovat vysokou hladinu cholesterolu, způsobenou nadměrným příjmem tuků a potravin živočišného původu. Při nízkosacharidové dietě se obvykle vynechává ovoce, ale za předpokladu, že budete znát pravidla konzumace ovoce (viz návod zde), a dodržíte zeleninu a ovoce zkonzumované během dne v poměru 5:2, je možné ovoce do jídelníčku zařadit. Ovoce obsahuje dost cukru (ve 100g až 4x více cukru než zelenina), proto je vhodné ovoce omezit a řídit se informacemi v sekci Ovoce.

Někdy je nutné vyřešit přidružený zánět střevní sliznice, který může vzniknout vlivem potravinové alergie (i latentní). Je tedy vhodné si před zahájením diety nechat otestovat potenciální potravinové alergeny, hlavně kravské mléko, slepičí vejce, lepek, sóju, citrusy, ořechy, a respektovat dietu vyplývající z tohoto zjištění, díky čemuž se zbavíme zánětu střevní sliznice. Pak můžeme začít i s protiplísňovou dietou.

Proč tato dieta přispívá v boji proti Candidě, jaké jsou její výhody?

  • zavedením této diety se zlepší funkce trávicích orgánů, dieta pozitivně ovlivňuje práci imunitního systému a povzbuzuje samoléčebné funkce organismu
  • dieta je nastavena tak, aby byly vyloučeny nebo striktně eliminovány potraviny, živící Candidu. Když Candidu neživíte, rychle se zbavujete celých kolonií přemnožené kvasinky.
  • snižuje chuť k jídlu díky vyšší hladině ketonů v krvi, což je při omezeném jídelníčku výhodou
  • poměrně rychle, v rámci možností, dosáhnete větší pestrosti jídelníčku
  • pokud jste před dietou prošli počátečním procesem detoxikace ( půst, zeleninové dny, klystýr, apod.), zvládnete mnohem lépe i vylučování toxinů z těla, nebudete tolik unaveni, ani se neprojeví ve větší míře případné vedlejší účinky očisty těla od toxinů
  • principem této nízkosacharidové diety je pozvolný návrat k doporučovanému množství sacharidů pro běžnou zdravou stravu
  • při této dietě se doporučuje kupovat co nejčerstvější maso, zelenina a ovoce, i vejce, pokud možno bio nebo domácí chov (tam, kde máte jistotu, že bude v potravině minimum přidaných chemických látek); takové potraviny jsou menší zátěží pro nemocný organismus
  • když to nebudete přehánět s masem, a raději si dopřejete víc zeleniny, vyhnete se možným nepříjemným důsledkům, které vznikají při pojídání velkého množství masa
  • dieta navíc pomůže vyřešit zdravotní problémy metabolické či autoimunitní povahy

Jaké jsou zápory nízkosacharidové diety?

  • rychlý úbytek na váze
  • rizika vzniku nádorových onemocnění (některé studie toto tvrzení vyvracejí)
  • poškození ledvin či jater při nadměrném příjmu bílkovin
  • bolesti hlavy a kloubů (dieta ale může pomoci odstranit artritidu)
  • únava
  • vysoká hladina cholesterolu (některé studie toto tvrzení vyvracejí)
  • zvýšená ztráta sodíku a další prvků (můžete se poradit s nutričním terapeutem o vhodné suplementaci během diety)

Velmi důležité: praktické informace k fázování diety najdete zde.

Obecné zásady v kuchyni:

  • nakupovat čerstvé potraviny co nejčastěji a uchovávat je na suchém místě
  • marinovat potraviny v nálevech s protiplísňovými prvky, jako je například citrón, česnek, cibule, skořice, hřebíček, zázvor či jogurt
  • všechny potraviny uchovávat dle návodu, na místech chráněných především před světlem, teplem a případnými škůdci
  • při nákupech vždy číst přesné složení výrobku - vyhnete se potravinám nevhodným a potravinám obsahující alergeny
  • zásadně nekupovat a nejíst stravu, kde neznáme složení (jídlo v restauraci, konzervy, sekaná). Jídlo v restauraci je kapitola sama pro sebe; když objevím na jídelním lístku jídlo, které se slučuje s dietou, je třeba být aktivní a konzultovat přípravu nebo použité suroviny u vybraného jídla.

 

Pár rad nakonec

 

1) JEZTE CO NEJPESTŘEJŠÍ STRAVU v rámci možností – střídejte různé druhy zeleniny, semínek a klíčků

2) NEPŘEJÍDEJTE SE, jezte jen tak, abyste se cítili zasycení; na druhou stranu – NEHLADOVTE, potřebujete sílu a energii

3) JEZTE, KDYŽ MÁTE HLAD

4) Pokud v rámci léčby jíte vitamínové doplňky, pijete zelený ječmen, apod. vždy DODRŽUJTE POKYNY OHLEDNĚ DOBY POŽITÍ (nalačno, před jídlem, po jídle)

5) Pokud jste VE STRESU ČI NAPĚTÍ, máte málo času na jídlo – RADĚJI NEJEZTE; vypijte sklenici vody, tím se alespoň na půl hodiny zasytíte a tělu neublížíte

6) Vždy MĚJTE PŘIPRAVENÉ ALESPOŇ 2 SVAČINY (na cestu, do práce); mějte sebou krabičku semínek nebo klíčků, nakrájené špalíčky zeleniny, ořechy, kousek syrového zelí, apod.

7) Na „VELKÉ“ JÍDLO (oběd, večeře) SI UDĚLEJTE DOSTATEK ČASU; nespěchejte, vychutnávejte.

8) STRAVU JE TŘEBA DŮKLADNĚ ROZŽVÝKAT, špatně strávená potrava = nestrávené jednoduché cukry = výživa pro candidu.

9) CO NEJVÍC JÍDLA SI CHYSTEJTE DOMA – jedině tak víte, že je jídlo připravené dle zásad diety, bez přídavku cukru nebo jiných nežádoucích látek

 

Doporučená literatura

Margit Doupovcová, Stravou proti plísním, Jonášova knižnice zdraví

Andrzej Janus, Nebuď potravou pro houbu Candida, Nakladatelství Beskydy, 1. vydání, 2013

http://www.zdravi-az.cz/doc/R09_58-59_Nekrmte_mrchozrouta.pdf

Norman W. Walker, Čerstvé ovocné a zeleninové šťávy, ke stažení na www.ulozto.cz

Norman W. Walker, Zdraví a salát, ke stažení na www.ulozto.cz

Johan Richter, Léčení ovocem a zeleninou, 1996