ovoce na titulku

 

Konzumace ovoce se může jevit rozporuplně a mnozí se toho obávají. K obavám však není důvod; pokud budete dodržovat při dietě několik jednoduchých pravidel, ovoce vám naopak pomůže k uzdravení.

Správně zralý banán

Jak píše na svém fóru léčitel Jaroslav Zajíček, jeden z opravdových znalců problematiky přemnožené Candidy, „ovoce v naprosté většině případů nijak nevadí, problém je zpravidla kombinace s tukem. Pokud není tělo zaneseno nadměrným množstvím tuku, odchází cukr z krevního řečiště stejně rychle jak přišel, a neexistuje tedy žádný rozumný důvod, proč se vyhýbat konzumaci velkého množství ovoce, ani u cukrovky, nebo kvasinkových onemocnění. Zvýšený krevní cukr, který k těmto onemocněním vede, nezpůsobuje ovoce, ale tuk a rafinované jednoduché cukry, těm je zapotřebí se vyhýbat. Ovoce je výbornou výživnou potravinou plnou vitamínů, minerálů, enzymů, antioxidantů a vlákniny a obsahuje dostatečné množství kalorií k pokrytí celodenního energetického výdeje. Dodává kvalitní, kompletní výživu nabitou životem, proto je čerstvé, zralé, nezpracované ovoce, schopné tvořit základ Vašeho jídelníčku“.

 

Pravidla nakupování a konzumace syrového, neupraveného ovoce

1) ovoce jíme zásadně nalačno, případně po strávení předchozího jídla (může trvat 2-4 hodiny či více, v závislosti na tom, co sníte)

2) jíme vždy jen jeden druh ovoce; nedělejte si např. ovocný salát. Ovoce nekombinujte s ořechy, kaší, apod.
3) vyhýbejte se nezralému ovoci, speciálně když je v něm plno škrobu; např. banán musí být zcela zralý, tedy na slupce budou hnědé tečky a slupka bude vysušená, jako na fotografii výše

4) zaměřte se na ovoce, které má málo uhlovodanů (více ve fázích diety níže); Helen Gustafsonová a Maureen O´Sheaová v knize Candida - základní kniha a kuchařka, doporučují sníst na začátku diety jen šálek ovoce denně, a postupně množství navyšovat.
5) nejlepší je jíst sezónní ovoce, které se pěstuje v lokalitě, kde žijete, a je bez chemických postřiků – ty zatěžují trávicí trakt; když si nejste jistí, ovoce namočte do vody s trochou octa, plody se slupkou vydrhněte kartáčkem, který máte na potraviny.
6) není od věci pít ovocné šťávy; efektu docílíte už při 0,5l šťávy denně, rozdělené do celého dne – najednou vypijte jen takové množství, abyste se nemuseli nutit. Dle Normana Walkera šťávy z některého ovoce působí protizánětlivě, tedy pomohou i vám: může to být šťáva jablečná, pomerančová, grapefruitová, rybízová. Silně alkalické jsou šťávy z broskví, hrozna, a citronu.
7) ještě před začátkem diety je vhodné ujasnit si, co je opravdu ovoce a co zelenina (viz rajče = ovoce?, olivy = ovoce, ořechy = ovoce, brusinky, kaštany, avokádo = ovoce, apod.)
8) pokud to sezóna dovolí, střídejte různé druhy ovoce; snažte se, ať je vaše strava co nejpestřejší
9) věnujte čas shánění nejčerstvějšímu a nejkvalitnějšímu ovoci; nelitujte svého času a máte-li možnost, vyhledejte možnosti samosběru, či nakupujte od dodavatelů, kteří pěstují co nejšetrněji. Takovým dodavatelem může být i váš soused.

"Zavřeniny"

Uchovávání ovoce pro období zimy a jara: plody můžete zmrazit a uchovávat v mrazáku, případně si vytvořit „zavřeniny“. Plody, čisté a omyté, nepoškozené, které utrhnete a do 10-ti minut uzavřete do čisté sklenice tak, aby se k ovoci nedostal žádný další vzduch. Ovoce takto vydrží mnoho měsíců. Je třeba počítat s tím, že časem ztrácí na objemu i barvě, a jeho chuť je jiná než u čerstvého ovoce. Drobné plody je lepší nechat na stonku (např. rybíz).
   

jahody

 

Dieta a konzumace ovoce dle množství uhlovodanů nebo "zásaditosti"

V začátku diety je ideální jíst citrusové plody, švestky, avokádo, broskev, jahody, mandarinky, meruňky, ostružiny, borůvky, papáju či višně, kyselá zelená jablka, rybíz, ryngle, angrešt, granátové jablko.

V pokročilé fázi diety přidejte ananas, čerstvé fíky, hrušku, další druhy jablek, broskve, kaki, kiwi, hrozny, mango, maracuyu, nektarinky.

V konečné fázi diety už jezte jakékoli ovoce, stále se však vyhýbejte rozinkám, sušeným datlím a fíkům, apod. Sušené ovoce má v sobě dost jednoduchých cukrů. Stále je vhodné zachovávat ideální poměr zeleniny a ovoce 5:2.

 

Dejte pozor na tropické ovoce; do českých obchodů se často dodává buď nezralé, nebo plesnivé. Týká se banánů, ananasu, manga, atd. Pokud cítíte potřebu si toto ovoce koupit, pro jistotu si nejprve přečtěte, jak poznáte, že je ovoce zralé a vhodné ke konzumaci. Některé ovoce vám doma ještě dozraje (ideálně na teplém místě; k ovoci položte jablka – obsahují etylen, složku, která urychluje zrání). Jiné ovoce, např. ananas, už nedozraje.