cress-255931_640

Klíčení luštěnin, semínek a zrn; namáčení ořechů a semínek.

Klíčky

Klíčky jsou velice prospěšnou potravinou; řadí se mezi tzv. superpotraviny pro svoji bohatou skladbu vitamínů a cenných látek. Při protiplísňové dietě je potřeba jíst hlavně potraviny v syrovém stavu plné enzymů, což klíčky dokonale splňují. Jejich variabilita vám pomůže doladit jídelníček během diety. Naklíčená semínka a obilí čistí vaše tělo od toxických odpadů.

klíčky

Pro jejich sytivost je možné využívat klíčky jako svačinu, ale i jako doplněk do polévek, salátů, pomazánek, atd. Pokud si chcete připravovat luštěniny nebo zrna pro další zpracování (např. vařená čočka nebo vařené zrno jako základ jiného jídla), je vždy lepší je používat naklíčené. Jednak tyto suroviny naklíčením změknou a značně se zkrátí doba vaření, jednak obsahují více cenných látek než základní surovina nenaklíčená.

Jak dostaneme ze surovin cenné látky? Pomocí vody – voda aktivuje semínko pro růst, aktivuje enzymy a další látky, které napomáhají semínku vytvořit klíček a dávají mu sílu růst. Vy tuto energii můžete využít pro sebe. Proces klíčení začíná namáčením, aktivace cenných látek u ořechů a semínek taktéž začíná tam. Ať už chcete klíčit zrna, nebo jen namočit ořechy, vždy mějte na paměti, že je nutné nejdřív surovinu důkladně omýt či propláchnout a zbavit ji nečistot, prachu či kamínků. Klíček potřebuje delší dobu – 1-5 dní v závislosti na druhu - než se vytvoří, ořechům či semínkům stačí pár hodin namáčení. Klíčky taky můžete nechat „přerůst“ a pak už jíte jen výhonky (např. čočka – můžeme jí nechat vyrůst až do 10-cm, a pak u semínka uřízneme).

bazalka klíčí

Na internetu koluje tato jednoduchá tabulka, která přehledně ukazuje, co se dá klíčit a co pouze namáčet, a jak dlouhou dobu:

tabulka klíčení

Dbejte však na zásady diety – některé ořechy nebo obiloviny nejsou vhodné, jsou však v této tabulce uvedené (viz další informace níže). Dá se toho taky klíčit víc, než je v tabulce – např. řeřicha nebo hořčice, kopr, cibule, brokolice, mák, chia, ředkev daikon, kapusta, mizuna, tatsoi, tuřín, a mnoho dalších. Klíčky některých rostlin jsou i značně pikantní, v době diety, kdy je omezená možnost koření, tedy můžete využít např. klíčků hořčice nebo ředkvičky.

Semínka kupujte ve zdravé výživě nebo ve specializovaných obchodech či e-shopech. Pro klíčení nejsou vhodná semínka určená pro běžnou výsadbu, protože jsou ošetřena insekticidy a pesticidy. Vždy je třeba hledat označení na obalu, případně se ptejte. Určitě není problém klíčit např. od Sonnentoru, nebo Semo Bio, Country life, atd. Balíček bio semínek se často prodává za velké peníze, je však třeba si uvědomit, že klíčená semínka s rostlinkou mnohonásobně zvětšují svůj objem, proto semínka z pytlíčku pro svoji potřebu můžete klíčit klidně 30x a více, než bude pytlíček prázdný, a v těchto souvislostech už se částka za pytlíček jeví jinak (mám na mysli např. čtvrt kila fazolky mungo).

Jak mám klíčit? Jak se to dělá?

Variant, jak se to dá dělat, je mnoho. Popíšu zde tři osvědčené.

Než se ujistíte, že vám pojídání klíčků vyhovuje, zkuste klíčit v PET lahvích. Postup je jednoduchý – to, co chcete klíčit, necháte namočené např. v misce přes noc nebo tak dlouho, jak je třeba. Potom vezmete PET lahev a seříznete jí hrdlo. Do spodní části uděláte několik širokých dírek. Přesypete tam zrní/luštěniny, a dáte na tmavé místo. Alespoň třikrát denně důkladně propláchněte. Po několika dnech, v závislosti na potravině, se objeví klíček. Na poslední den dejte na světlo, přidáte si do klíčku ještě chlorofyl. Hotové klíčky uchovejte v uzavřené nádobě v lednici až týden.

Detailní postup i s fotografiemi najdete zde:

http://hobby.idnes.cz/lusteninove-klicky-plne-vitaminu-mate-za-tri-dny-staci-pet-lahev-a-voda-1mu-/hobby-domov.aspx?c=A100217_133611_hobby-domov_mce

Klíčení v klíčidle

Klíčidlo se dá koupit např. zde:

http://www.eko-produkty.cz/naklicovaci-miska-semena-bio-jecmen-bezpluchy-p22463/

Potravinu namočíme nejdříve v misce nebo hrnku po dobu uvedenou v tabulce výše. Pak propláchneme důkladně v cedníku a rozprostřeme rovnoměrně do klíčící misky. Třikrát denně prolijeme klíčky, přebytečnou vodu, která steče dolů, vylijeme. Klíčky udržujeme ve tmě alespoň po dobu 2-3 dnů, pak dáme na poslední den na světlo pro chlorofyl.

Pokud zapomenete proplachovat klíčky, mohou vyschnout nebo se na nich objeví plíseň (např. pohanka je na to náchylná). Pak klíčků nelitujte a vyhoďte je, už vám nic cenného nedají.

Klíčení na vatě/mokrém hadříku

Jsou některá semínka, která jsou tak malá, že nejsou vhodná ani do PET lahve nebo klíčidla. Jedná se např. o semínka vojtěšky alfalfy, pískavice řecké seno, hořčice, apod. V tomto případě je tedy lepší vzít talířek nebo misku, vystlat namočenou vatou a na tu nasypat semínka. Další postup je stejný jako u předchozích dvou.

Co neklíčit?

Kromě fazolky Mungo či Adzuki, jiný druh fazolí nekličte. Případně nakličte a alespoň deset minut povařte. Nemá smysl klíčit jáhly, je to jen část prosa.

--------------

Které ořechy nemohu jíst při dietě?

Při dietě vůbec nejezte ořechy kešu, pistácie, pekanové ořechy, vlašské ořechy, burské oříšky. Ořechy není vhodné pražit, nebo jíst solené.

Které ořechy mohu jíst při dietě?

Je možné jíst lískové ořechy, makadamové ořechy, mandle a para ořechy, nejezte však více než hrstičku denně. Při přemnožené Candidě škodí hodně tuku, a ořechy ho mají dost. Ořechy také s ničím nekombinujte, jezte je samotné. Je chybou jíst ořechy na konci jídla, zvláště těžkého. Jíst ořechy je nejprospěšnější jíst jako svačinku mezi hlavními jídly. Některé verze diet uvedené na těchto stránkách zpočátku ořechy ze stravy vylučují - řiďte se tedy informacemi u diet.

--------------

Semínka

Semínka vždy proplachujte; pro lepší stravitelnost před konzumací na několik hodin namočte. Stejně jako u ořechů, i u semínek platí, sníst maximálně hrst denně. Dát si hrst semínek jako svačinu, to vám spolehlivě zažene hlad; s minimální přípravou můžete mít krabičku semínek sebou v práci, či na cestách, apod. Semínka nekupujte či nepřipravujte tepelně upravená, solená.

lněné semínko

Nezapomínejme využívat semínka z potravin, které koupíme – můžeme si např. vyloupat dýňová semínka (budou lepší než kupovaná v plastovém obalu, ošetřená, aby vydržela). Nevyhýbejte se ani semínkům např. z melounu nebo hroznového vína – jsou tělu třeba, fungují jako přirozený kartáč střev.

Z některých semínek je možné vytvořit „chleba“; tato alternativa hodně pomůže v počátcích diety, kdy není vhodné konzumovat jakýkoli chléb či pečivo z mouky, ani ze zrna „pseudo-obilovin“. Více informací najdete v receptech na blogu.

Lněná semínka lze taky využívat pro úpravu trávení, nebo pokud se při detoxikaci obáváme klystýru. Možností je několik.

1.varianta: každý den dáte lžíci propláchnutých lněných semínek do vody a necháte deset minut odstát. Ve vodě se vytvoří prospěšný sliz – vše vypijeme. Je možné také užívat 1 polévkovou lžíci lněného oleje denně. Lněné semínko (olej) se musí vždy konzumovat spolu s potravinami bohatými na bílkoviny, které obsahují síru (sýry, cibule, pór, česnek, pažitka). Nejlepší kombinace je cottage cheese, tvaroh, kefír nebo jogurt. Proč? Tuky se stanou ve vodě rozpustné jen tehdy, pokud se sloučí s bílkovinami, čímž se zvýší jejich vstřebatelnost. Tělo za nepřítomnosti síry olej nerozloží na formu rozpustnou ve vodě, takže lněný olej spíše škodí než léčí. Dodržujte kombinace v rámci fází protikvasinkové diety.

Více zde: http://m.uspesna-lecba.cz/lnene-seminko/

Nebo se dá udělat třítýdenní kůra – více v Detoxikaci organismu. Při denní konzumaci semínek pečlivě dodržujeme pitný režim, protože lněná semínka vyhání z těla toxiny.