cereals-228726_640

Pro každého je na dietě obtížné něco jiného; na této dietě je asi nejhorší vynechání obilovin a výrobků z nich, zejména chleba a pečiva tak, jak je známe. Všechny typy konvenčního pečiva obsahují polysacharidy, které jsou při dietě vlastně nežádoucí. Ideální je dělat si chléb a pečivo doma, z vybraných obilovin, které člověku na dietě prospívají. Každý člověk je unikát, s jiným zdravotním stavem, jinou hmotností, jinou délkou problemů, atd. Obecně je možné říct, že lidé, kteří jsou příliš hubení, a rozhodnou se pro tuto dietu, si mohou dopřát o něco víc obilovin, a naopak. U tří diet, které jsou na těchto stránkách prezentovány, jsou obilniny zcela zapovězeny u paleo diety, a u raw-vegan verze diety se obilniny smí jíst podle speciálních pravidel, zmíněných zde. Následující tři fáze jezení obilovin se tedy týkají nízkosacharidové protiplísňové diety.

 

V první fázi je vhodné vynechat obiloviny a výrobky z nich; protože se však rychle ztrácí hmotnost, jezte střídmě alespoň obiloviny naklíčené, nebo vitariánské sušené krekry z naklíčené pohanky a máčených a rozemletých semínek (např. len nebo slunečnice).

naklíčené obilí 

Ve druhé fázi už je možné jíst chléb vyrobený z máčené pohanky a slunečnice, amarant, proso, jáhly (část prosa), pohanku nebo merlík (quinoa). Může se jíst celozrnná rýže nebo zizánie (černá rýže). Různé chleby z otrub lze také jíst, ale u těch kupovaných pozor na složení, jak tam bude sladidlo, tak není vhodný.

pohanka 

Ve třetí fázi Můžete už jíst chleba; ale dělejte si domácí, kváskový, pouze ze žitné mouky. Chleba z celozrnné žitné mouky, zadělaný domácím kváskem (nikoli droždím!!), má nízký glykemický index a kvásek stabilizuje správnou funkci bakteriální flóry tlustého střeva. Stále se vyhýbejte těstovinám (bohužel i pohankové nebo amarantové těstoviny obsahují pšenici – lepek v ní obsažený je drží pohromadě) mimo speciální těstoviny, které mají opravdu v obsahu jen vodu a pohanku nebo vodu a žito (např. Country Life). Nejezte výrobky z bílé pšeničné mouky v jakékoli formě, špaldová nebo grahamová mouka zatím také nejsou vhodné. Rozšiřte si jídelníček o celozrnné křupavé chleby (např. Wasa sport); je tam sice droždí, ale dalším složením je zcela vyhovující, a jednou za čas si dát plátek je možné. Pamatujte, že ještě nejste za vodou, ale už se snažíte velmi pomalu přejít k normálu. Můžete zkoušet domácí pečení z různých druhů alternativní mouky podle paleo receptů. Experimentujte; různé alternativní mouky, slučující se s dietou, najdete např. na www.mouky.cz .

 černý chlébwasacelozrnný chleba

Pojídáním celých zrn obilí, luštěnin a zeleniny dostáváme do těla také vlákninu, která nezanedbatelně pomáhá snížení vstřebatelnosti sacharidů, a tím i koncentraci cukru v krvi. Vnitřní složení vlákniny umožňuje rozmnožování bakterií mléčného kvašení a její doporučený denní příjem činí 25-30g denně (pro muže i ženy). Jídla s vyšším množstvím vlákniny je třeba dobře rozkousat (natrávení již v ústech), jinak bude mít na tlusté střevo opačný vliv – způsobí nadýmání a podnítí hnilobné procesy. Tyto problémy se mohou objevit i při kombinování obilovin, zeleniny a luštěnin dohromady, přestože se jedná o povolené a jinak správné kombinace. Pokud vás to bude trápit, váš trávicí trakt možná zatím potřebuje spíš jednodušší jídla s co nejmenším počtem kombinací, zeleninu spíše dušenou.

quinoa-405538_640

 

Hlídejte si, s čím jíte chleba. Na chleba si nedávejte máslo, nejezte s chlebem sýr, nebo maso. Dělejte si doma ke chlebu zeleninové nebo luštěninové pomazánky, dejte si ke chlebu zeleninový salát. To samé platí pro obiloviny, opatrně na kombinace a dbejte, ať jsou jídla spíš lehká a jednoduchá. Správné kombinování potravin najdete zde.

 

Pročtěte si klíčení obilovin a máčení semínek pro zjištění správného postupu práce s obilovinami; pokud obiloviny namočíte dostatečně dlouho, práce s nimi je snadnější, ale hlavně je často můžete konzumovat rovnou, bez dalších tepelných úprav, což je více než žádoucí.

 

Chleby a jejich varianty vhodné pro jednotlivé fáze diety můžete najít na blogu v receptech, pod štítkem fází diety, nebo pod štítkem chléb a obiloviny.