Vaření polévek v létě se na první pohled jeví jako nesmysl; vždyť máte chuť spíš na jídla s ochlazujícím efektem? Polévky v létě mají svůj smysl. Můžete si třeba udělat studenou polévku (najdete jeden recept níže), která je oblíbená v mnoha koutech Evropy, hlavně v jižních státech. Je to další možnost, jak do sebe dostat tak potřebnou zeleninu, zase trochu v jiné formě. Určitě ale dejte šanci i teplé polévce. Teplá tekutina snáz zahání pocit žízně, a v létě polévka právě kvůli vedrům často stačí k zasycení organismu. Další výhodou je, že do polévky můžete zpracovat různou zeleninu, i mírně ovadlou; řada z nás má v tento čas přebytky zeleniny.

Níže najdete pár netradičních receptů na polévky vhodné při protikvasinkové dietě. Všechny bez problémů obstojí i u dalších strávníků ve vaší rodině, za to vám ručím.

Gazpacho: lahodná andaluská studená zeleninová polévka

Vhodné pro nízkosacharidovou dietu od III. stupně, vitariánskou verzi diety, raw till 4 a paleo dietu I. stupně.

Suroviny – v libovolném poměru: zralá rajčata, červená a zelená paprika, salátová okurka, cibule, česnek, 1 litr vody, olivový olej, šťáva z čerstvého citronu, sůl, pepř, čerstvá majoránka či bazalka

Veškeré suroviny pokrájíme a zbavíme tuhých částí, jadérek či tvrdých slupek. Rozmixujeme s vodou. Dochutíme olivovým olejem, kořením a mořskou solí a ještě jednou promícháme. Před podáváním necháme půl hodiny odležet v chladničce.

Gazpacho nejlépe chutná vychlazené, má osvěžující chuť a nejlepší je v horkých dnech. Dodá zároveň obrovskou porci vitamínů. Neváhejte ho vyzkoušet i v jiných poměrech surovin, protože pokaždé bude chutnat jinak, ale velmi dobře.

Slepičí polévka úplně jinak

Vhodné pro nízkosacharidovou dietu od I. stupně a pro paleo dietu (oba stupně)

Půlka menší slepice, ředkvičky, zelené natě jarních cibulek, na větší kousky nakrájená hladkolistá petrželová nať a kedlubnové listy, na nudličky julienne nakrájená mrkev, kedlubna, mladá petržel a zelená část pórku, ume ocet (množství zeleniny přizpůsobte počtu porcí).

Dáme slepici do vody a pomalu budoucí vývar táhneme, tedy tepelně upravujeme těsně pod bodem varu, kdy voda jen mírně probublává. Podle stáří slepice, minimálně 2 hodiny, nejlépe dokud maso není úplně měkké. Vývar scedíme přes dvojitou papírovou kuchyňskou utěrku; nečistoty se zachytí na ubrousku a nahoře zůstane žlutý tuk ze slepice. Vývar uchováváme teplý. Tuk z cedníku lžící opatrně sebereme a rovnou dáme na pánvičku, kde budeme opékat zeleninu. Slepici dáme na talíř stranou vychladnout a pak jí obereme z kostí, a rozkrájíme maso na kousky velikosti sousta.

Mezitím, co se slepice vaří, si nakrájíme všechnu zeleninu. Listy a natě na větší kousky, ostatní zeleninu na nudličky julienne. Nudličky musí být opravdu tenké, protože potřebujeme, aby se opékaly co nejkratší dobu. Po získání slepičího sádla na něm na pánvi postupně krátce opečeme všechnu zeleninu od té nejtvrdší po nejměkčí části (cibulková nať). Pak obsah pánve dáme do hrnce s vývarem, přidáme maso a zelené natě a ještě chvilinku společně povaříme. Zelenina by měla zůstat příjemně křupavá, myslete na to při jejím opékání (nesmí být úplně měkká, zkazil by se efekt celé polévky, a ve vývaru ještě trochu dojde).

Na závěr dochutíme trochou ume octa, který polévku mírně osolí a okyselí. Můžeme podávat, decentně pokapané několika kapkami zlatého slepičího sádla pro efekt.

Rychlá balkánská polévka

Vhodné pro nízkosacharidovou dietu od III. stupně, vitariánskou verzi diety, raw till 4 a paleo dietu I. stupně.

1 cibule, stroužek česneku, chilli paprička, olivový olej, 750 ml zeleninového vývaru, 4 listy ledového salátu, 8 ředkviček, 1 červenou papriku a 2 rajčata – polévka vydá na 4 porce

Na dvou lžících olivového oleje opečte 1 pokrájenou cibuli, nasekaný česnek a chilli papričku nakrájenou na kousíčky. Zalijte vývarem a nechte vařit 5 minut, pokud chcete, přidejte sůl a bylinky na dochucení. Do misek rozdělte jemně pokrájenou zeleninu a zalijte vývarem.

Špenátovo-cuketová polévka

Vhodné pro všechny typy diet kromě vitariánské verze; rostlinné mléko můžete přidat při nízkosacharidové dietě od II. fáze, při raw till 4 od II. fáze, a při paleo dietě u I. fáze

1 středně velká cuketa, půl pytlíku mraženého špenátu nebo několik hrstí čerstvého špenátu, 1 cibule, 1 malá mrkev, 1 malá petržel, kousek celeru, menší svazek petrželky kudrnky, 1l zeleninového vývaru, řepkový olej, sůl, pepř, muškátový oříšek

Nadstavba: rostlinné mléko

Na oleji zpěníme cibuli nakrájenou na kostičky, až cibule zesklovatí, přidáme nahrubo nastrouhanou kořenovou zeleninu, a chvíli opékáme. Po minutě přidáme horký vývar, do vývaru vsypeme na kousky nakrájenou cuketu a rozmražený špenát. Vše vaříme asi 10 minut, než je cuketa měkká. Polévku dochutíme, rozmixujeme a můžeme podávat. Pokud už držíme dietu alespoň ve druhém stupni, můžeme přidat rostlinné mléko ke konci vaření, několik minut provaříme a podáváme.

Čočkovo-česneková polévka s octem a olivovým olejem

Vhodné pro nízkosacharidovou dietu a raw till 4 verzi diety

Příprava 5 minut, vaření 40 minut, pro 6 osob

450g čočky s menšími zrnky (např. puy nebo castelluccia), 4 snítky čerstvého tymiánu nebo majoránky, 1 bobkový list, 1 palice česneku, podélně rozpůlená a svrchu oloupaná, 1 lžička soli, půl lžičky mletého pepře, 1 l zeleninového vývaru, malý svazek hladkolisté petrželky, 6 lžic jablečného octa a 6 lžic extra panenského olivového oleje

Do velkého hrnce vsypte čočku, bylinky, bobkový list, česnek, sůl a pepř, přilijte litr vývaru; přiveďte k varu. Částečně přiklopte a vařte doměkka zhruba půl hodiny.

soup-bowl-425168_1280

Vyjměte česnek a vymačkejte stroužky ze slupek zpátky do hrnce. Vyjměte bobkový list a tymiánové stonky, potom vmíchejte hladkolistou petrželku a podle chuti dosolte a opepřete. Podávejte s octem a olivovým olejem, 6 lžic na hrnec je orientační, řiďte se svou chutí.

Zeleninová polévka s jáhlami

Vhodné pro nízkosacharidovou dietu od II. fáze a raw till 4 od II. fáze

1 cibule, 1 mrkev, 1 střední pórek, 100g jáhel, 4 lžíce oleje, 1-2 kostky bujonu wurzl, 1 malá cuketa, 150g hrášku, miska bylinek, 100 ml povoleného rostlinného mléka, mořská sůl.

Na oleji nechte změknout pokrájenou cibuli, přidejte mrkev nakrájenou na kolečka a pórek a společně chvíli míchejte. Vložte dobře propláchnuté jáhly, zalijte 1 l vody, přidejte bujon a vařte 15 minut. Nakrájejte cuketu na kostičky, přidejte do polévky a vařte ještě pět minut. Nakonec přidejte hrášek a misku bylinek a nechte projít varem. Můžete zjemnit mlékem, ještě prohřejte a částečně umixujte, aby byla polévka hustější.

Arabská polévka s cizrnou a špenátem

Vhodné pro nízkosacharidovou dietu od II. fáze a raw till 4

400g uvařené cizrny, 3 pokrájené brambory, 1 cibule, 4 stroužky česneku, 200 g baby špenátu, pasta tahini, harissa, olivový olej, čerstvý koriandr, 1l zeleninového vývaru, sůl

Na dvou lžících olivového oleje opékejte cibuli pokrájenou na kousky a česnek. Až vše zesklovatí, zalijte vývarem, přidejte koriandr pokrájený na tenké nudličky, brambory, a vařte 10 minut. Poté vsypte uvařenou cizrnu a vařte ještě 5 minut. Vmíchejte do polévky trochu harissy a lžíci tahini, přisypte špenát a po dvou minutách vypněte.

K harisse – pokud neseženete harissu bez cukru, nepoužívejte jí!

Mrkvová polévka se zázvorem

Vhodné pro nízkosacharidovou dietu od II. fáze a raw till 4, i pro paleo dietu I. stupně

5 velkých mrkví, 1 petržel, kousek celeru (dle chuti), 1 menší pórek, asi 2cm kousek zázvoru, 1 středně velká brambora, směs koření (římský kmín, koriandr, kurkuma, fenykl, chilli), olivový olej,
nakládané kapary

Na rozpáleném oleji v hrnci opražíme všechnu nadrobno nakrájenou zeleninu kromě pórku a asi 2 minuty restujeme. Poté přidáme pórek a necháme ještě chvilku pražit. Nakonec přisypeme koření se zázvorem a zalijeme vroucí vodou. Vaříme, dokud není zelenina měkká, poté rozmixujeme. Ozdobíme bylinkou a kapary.

mrkvová polévka se zázvorem

Recept na mrkvovou polévku je z blogu www.acotedajis.cz

Tak dobrou chuť :-)

 

Polévkový speciál

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *