Mořské plody jsou další možností, co na dietě jíst a neobávat se nevhodnosti potraviny. Ano, není to lokální, není to ani snadno dostupné, není to ani levné a je třeba vždy vybírat čerstvé a zpracovat co nejdříve, ale! Jako zdravá alternativa jiného masa než v ČR běžně používáme se mořské plody rozhodně hodí. Pro ty z vás, co žijí nebo jezdí do velkých měst, není až takový problém si čerstvé mořské plody pořídit. Pro ty ostatní zbývá řešit situaci buď mraženou variantou mořských plodů, nebo si vybrat z nabídky různých rozvozových firem.

Berte to ode mne také jako tip, co si můžete dát nebo co si můžete připravit v zahraničí, pokud jste třeba na dovolené u moře, a máte možnost použití kuchyně.

Upravila jsem pár vhodných receptů, které nabízí na svých stránkách obchodní řetězec Makro pro podporu prodeje ze sekce ryb a mořských plodů. Teď na léto se takové recepty výborně hodí, a třeba jejich přípravou překvapíte své přátele J. Však také množství ingrediencí je ve všech případech koncipováno pro 10 konzumentů, kromě posledního receptu, kde se počítá se čtyřmi lidmi.

Špíz z chobotnice a kalmarů se salátem

Vhodné pro nízkosacharidovou dietu od I. stupně a paleo dietu I. i II. fáze

Čas přípravy: 2h 10 min

850 g chobotnice čerstvá, 850 g kalmaři čerství, 1500 g zeleninový vývar, 1 g bobkový list, 2 g pepř černý, celý, 6 g soli, 600 g salát “Insalata Mista”, 80 g olivový olej extra panenský

Očištěnou chobotnici dáme vařit do předem připraveného zeleninového vývaru spolu se solí a celým kořením. Vaříme pomalu zhruba 90 minut. Uvařenou chobotnici vyjmeme a necháme vychladnout. Vychlazenou ji krájíme na libovolné porce, které poté napíchneme na špízy spolu s kalmary.

špíz z chobotnice a kalmarů

Kalmary osušíme ubrouskem, tělo oddělíme od hlavy s chapadly. Z hlav vykrojíme oči a z chapadel vydloubneme chrupavkovité zuby. Z těla kalmarů prsty jednoduše vytáhneme chrupavkovitou páteřní kost a tělo následně podélně rozpůlíme. Vnitřek těla osušíme utěrkou a nařízneme na povrchu na drobné kostičky a poté i na porce. Ty napíchneme na špíz spolu s chobotnicí. Chapadla z kalmarů taktéž použijeme.

Míchaný salát opereme, odstředíme z něj vodu a „prohodíme“ se solí a extra panenským olivovým olejem. Ihned jej servírujeme.

Příprava grilu

Nejdříve nahřejeme gril na 200 °C. V případě, že máme k dispozici gril, jehož deska je energeticky rozdělena na dvě části, druhou polovinu grilu nahřejeme na 100 °C. Na této části necháme ogrilované špízy odpočinout před servírováním. Na nahřátou grilovací desku nalijeme malé množství olivového oleje a rozetřeme jej po celé ploše desky. Při grilování často otáčíme a kontrolujeme, přísavky mají tendenci se připalovat.

Servírování

Na talíř nejprve položíme míchaný salát, ten doplníme dresinkem a čerstvě ogrilovaným špízem z chobotnice a kalmarů. Nakonec, je-li třeba, špíz na povrchu dosolíme.

Tipy šéfkuchaře Ondřeje Korába z restaurace Le grill:

  • Mražení chobotnici oproti rybám svědčí, maso je pak křehčí a dřív při vaření či grilování změkne. Pokud si chobotnici ulovíte sami nebo ji koupíte od rybářů, nebojte se ji omlátit o kameny a pořádně ji promasírovat – přesně tak to dělají místní a díky tomu pak není chobotnice na talíři tuhá a gumová.
  • Dlouhým, pomalým vařením natáhne chobotnice chuť použitých surovin. Jakmile změkne, vylovte ji z hrnce, dalším varem maso opět tuhne.

 

Grilované krevety na česneku s chilli, pečeným lilkem a rajčatovým salátem

Vhodné pro nízkosacharidovou dietu od III. stupně a paleo dietu I. stupně

Čas přípravy: 50 min

1000 g tygřích krevet neloupaných, 150 g olivového oleje extra panenského, 55 g česneku, 20 g chilli papričky, sůl, 1000 g lilku, 50 g jablečného octa, 700 g červených rajčat, 320 g červené cibule, 125 g polníčku

Celá rajčata na špičce nakrojíme do kříže, vložíme je do vroucí vody, po cca 30 vteřinách je vyjmeme a přeložíme do studené vody s ledem. Následně je podběrákem vyjmeme a slupku rajčat oloupeme. Rajčata rozkrojíme na čtvrtiny, zbavíme jádřince a dužninu zahřejeme v olivovém oleji spolu s nudličkami červené cibule a ponecháme vychladnout. Konfitovaná rajčata s cibulí vyjmeme, ochutíme solí a octem. Při servírování konfit promícháme se salátem.

krevety s lilkem a rajčatovým salátem

Příprava marinády na krevety (cca 5 minut):

Na pánvi s olivovým olejem zpěníme chilli papričky s česnekem nakrájené na tenké plátky dosklovata a necháme vychladnout.

Příprava krevet (cca 15 minut):

Krevety osušíme, oloupeme a špičkou nože odstraníme střívka. Poté je krátce opečeme z obou stran na pánvi s olivovým olejem, ochutíme je solí a připravenou marinádou.

Příprava lilku (cca 5 minut):

Omytý lilek nakrájíme na podélné plátky o síle 7 mm a na suché pánvi je ogrilujeme z obou stran dozlatova. Přeložíme je do misky a ochutíme marinádou z krevet.

Servírování:

Na levou stranu talíře přeložíme plátek grilovaného lilku, k němu přiložíme marinované krevety a na pravou stranu aranžujeme ochucený rajčatový salát doplněný polníčkem.

Marinované chobotnice

Vhodné pro nízkosacharidovou dietu od I. stupně a paleo dietu I. i II. stupně

Čas přípravy: 3 hodiny

1 000 g chlazených chobotniček, 2 000 ml zeleninového vývaru, 250 ml extra panenského olivového oleje, 200 ml suchého bílého vína, 500 g celeru, 500 g mrkve, 30 g čerstvého tymiánu, 20 g kamenné soli, 1 g celého bílého pepře

marinované chobotnice

Chlazené očištěné chobotničky vložíme do ochuceného zeleninového vývaru a vaříme je “táhnutím” doměkka. Než se uvaří, připravíme si marinádu. Oloupeme kořenovou zeleninu a nakrájíme ji na tenké dlouhé nudličky asi 2 mm silné. Otrháme lístky tymiánu. Na pánev dáme trochu olivového oleje a krátce na něm orestujeme kořenovou zeleninu. Přidáme otrhaný tymián, zalijeme bílým vínem a krátce povaříme, aby zelenina zůstala “na skus”. Poté ochutíme solí a bílým pepřem. Do misky dáme pošírované chobotničky, k nim přidáme ochucenou zeleninu a vše zalijeme teplým olivovým olejem. Lehce promícháme a necháme vychladnout.

Vaječná omeleta s čerstvými ústřicemi

Vhodné pro nízkosacharidovou dietu od I. stupně a paleo dietu I. i II. stupně

Čas přípravy: 90 minut

1 500 g vajec, 30 ks ústřic, 225 g bílé cibule, 200 g másla, 75 g listové petržele, 2,5 g mořské soli (šupiny či vločky)

Ústřice otevřeme pomocí speciálního nože. Odřízneme je nožem od ulity a odstraníme štětečkem veškeré nečistoty. Na omeletu použijeme pouze maso z nepoškozených ústřic. Oloupanou bílou cibuli nakrájíme najemno a na másle ji necháme zesklovatět v pánvi s nepřilnavou úpravou dna. Přidáme čerstvé ústřice a lehce (7–10 vteřin) je orestujeme.

vaječná omeleta s ústřicemi

Přilijeme osolená rozšlehaná vejce, ponecháme je zespodu na mírném teple lehce zatuhnout a tahy vařečky směrem do kříže a ke středu pánve vejce shrneme. Tekutou část přitom přeléváme na odkrytá místa. Touto technikou postupujeme, než jsou vejce zatažena na 70 %. Pak teprve začneme vejce rolovat směrem k sobě do omelety ve tvaru měsíce (k tomu nám může pomoci i okraj pánve). Potom ji z pánve překlopíme rovnou na nahřátý talíř. Omeleta včetně ústřic tímto postupem zůstane šťavnatá a nevysušená. Servírujeme ji ozdobenou lístky petržele.

Mix mořských plodů

Čas přípravy: 30 minut

Vhodné pro nízkosacharidovou dietu od III. stupně a paleo dietu I. stupně

3 královské krevety ve skořápce, 3 vykuchané olihně, 3 sladké papriky (žlutá, zelená, červená), 3 snítky rozmarýnu, byliny pro marinování (dle vlastního výběru), 100 g cherry rajčátek, limetka a citron, hrst nasekané petrželky, 2 chilli lusky, 1 šalotka, 1 fenykl, olivový olej, sůl, pepř

Zeleninu nakrájíme na rovnoměrně velké kostky a krátce ji opečeme na pánvi s trochou olivového oleje. Přidáme rozmarýnové listy, sůl a pepř podle chuti. Smažíme 5 minut a necháme vychladnout.

Olihně naplníme zeleninou a necháme je marinovat několik hodin nebo přes noc v olivovém oleji smíchaném s bylinkami.

plnění olihní

Grilujeme je po obou stranách při vysoké teplotě, dokud nezískají zlatavě hnědé zbarvení. Dochutíme je trochou olivového oleje a limetkové šťávy. Krevety rozkrojíme na polovinu a vyjmeme střívko. Chilli papričky nakrájíme na malé kousky, šalotku nasekáme na kostičky a rozpůlíme rajčata. Krevety vložíme do hliníkové misky s trochou olivového oleje a položíme je na gril. Přidáme trochu chilli, rozmarýnu a olivového oleje, posolíme a lehce opepříme.

mix mořských plodů

Po krátkém opečení lehce zakápneme citronovou šťávou. Přimícháme rajčata, šalotku a petrželku a vše grilujeme dalších 5 minut. Nakonec přidáme limetkovou kůru.

Dobrou chuť a pusťte se do toho!

Mořské plody pro letní pohoštění

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *