Mírná až obrovská únava jako jeden z vedlejších příznaků přemnožené kvasinky, to je něco, s čím bojuje většina nemocných. Zjednodušeně řečeno, pokud kvůli kvasince trpíte např. chronickými záněty, tělo se při boji se zánětlivými stavy silně vyčerpává, a zejména v akutních fázích zánětu se můžete cítit opravdu špatně. Pokud jste zrovna v „klidové“ fázi, bez akutního zánětu, ale stále s koloniemi kvasinek v těle, a jste unavení, můžete poděkovat toxinům, které kvasinka produkuje. Když jste nemocní, unavení, zdá se vám, že máte příliš málo energie cokoli změnit k lepšímu. Tento článek vám má ukázat cestu, kterou se ideálně vydat, aby vám bylo zase líp a energie se vrátila. Některá opatření se – nijak překvapivě – kryjí s léčbou přemnožené kvasinky.

Rady, jak na únavu, jsou převážně od odborníka, který se tomuto tématu věnuje, imunolog MUDr. Martina Nouzy, CSc. Napsal knihu Únava známá i neznámá, a z ní jsem udělala výtah toho nejdůležitějšího pro vás. Kdo má o problematiku zájem a chtěl by víc informací, může je najít na  http://imunologie.cz/lecebna-napln/unava-a-chronicky-unavovy-syndrom/unava-znama-a-neznama/. Kompletní výčet použitých zdrojů najdete jako vždy na konci příspěvku.

CO JE TO ÚNAVA

Určitě to nemá být neužitečný a obtěžující stav! Únava není samoúčelná, hraje v lidském organismu neobyčejně významnou, varovnou roli. Měli bychom ji chápat, podobně jako bolest, zvýšení teploty či třeba zívání, jako důležitou informaci. Je to ochranný signál našeho těla, který nás varuje před přetížením a je důraznou výzvou k odpočinku.

JAK VZNIKÁ ÚNAVA

Z medicínského pohledu vnímáme únavu jako subjektivní příznak, čili obtíž, kterou sice každý velmi dobře vnímá, ale kterou lze jen těžko potvrdit a změřit nějakým vyšetřením. Můžeme proto pouze sledovat některé dobře definované biologické funkce a jejich porovnáváním v situacích různé zátěže odvozovat i stupeň únavy. Co však stále nedokážeme objektivizovat, je právě únava sama o sobě. Zde nám zbývá povětšinou pouze uvěřit tomu, kdo si na únavu stěžuje a to bývá často zásadním kamenem úrazu. Únava je projev komplexní povahy a její příčiny bývají také komplexní. Lze odlišit únavu fyzickou a duševní; většinou se však prolínají a doplňují.

ÚNAVA JAKO PROJEV ONEMOCNĚNÍ

Trvá-li únava déle než několik dní, neodpovídá-li vynakládané námaze nebo je provázena dalšími příznaky, může být projevem onemocnění nebo poruchy organismu. Únava, která trvá déle než 6 týdnů zasluhuje významnou pozornost. Bývá označována za déletrvající, tzv. protrahovanou únavu a může být signálem toho, že v organismu není něco v pořádku. Pokud trvá únava déle než 6 měsíců, hovoříme o chronické únavě.

ÚNAVA – CO JE TŘEBA VYLOUČIT

Kvasinka nemusí být vždy příčinou dlouhodobé únavy; chcete-li mít jistotu, zajděte k praktickému lékaři a vyžádejte si podrobné internistické vyšetření. Je třeba ho zaměřit na vyloučení infekční mononukleózy, nedostatek červených krvinek, chybění vitaminů a důležitých prvků (např. vitaminů skupiny B, železa, hořčíku, selenu), roztroušenou mozkomíšní sklerózu, lymeskou boreliózu, hypotyreózu, autoimunitní tyreoiditidu, tzv. systémová autoagresivní onemocnění a závažná postižení či dokonce selhávání funkce životně důležitých orgánů – srdce, jater a ledvin. Lékaři musí vyloučit i jiné chronické infekce, zhoubné nádory, a také alkoholismus či jinou drogovou závislost. Pokud tohle všechno váš lékař vyloučí, naopak potvrdí přemnoženou kvasinku, můžete se plně zaměřit na léčbu.

LÉČBA ÚNAVY

Léčebný postup nemůže být pro všechny nemocné stejný, je nezbytné k tomu přistupovat individuálně. Rozhodně je třeba ho pojmout komplexně, jako všechno, co se týká uzdravení organizmu. Vyberte si, čím začnete, a směle do toho. Léčba my měla obsahovat podobné prvky jako při samotné léčbě u přemnožených kvasinek: detoxikaci-dietu-podpůrné přípravky-pohyb-odpočinek-limitování stresu-plus případně další nadstavbu. Jak na to, najdete níže.

PODÁVÁNÍ LÉČEBNÝCH PREPARÁTŮ S ÚČINNÝMI LÁTKAMI

GUARANA

Lepší a déletrvající stimulační efekt získáme s použitím guarany, výtažku z plodu jihoamerické liány paulinie nápojné (Paullinia cupana), pocházející z pralesu při březích Amazonky a Orinoka. Má zcela minimální nežádoucí vedlejší účinky na žaludek a kardiovaskulární systém.

PIRACETAM

Velmi významnou látkou, která se stala základem skupiny tzv. nootropních látek je piracetam. Piracetam je s úspěchem užíván ke zlepšení psychické výkonnosti, k odstranění únavy a vyčerpání. Piracetam většinou podáváme v dávce 800 – 1600 mg denně, i když v indikovaných případech muže být dávka podstatně vyšší.

UBICHINON

Ubichinon, čili koenzym Q10, patří k nejdůležitějším biologicky aktivním látkám a jako takový působí v mitochondriích při uvolňování nitrobunečné energie z jednotlivých živin. Ubichinon tak hraje významnou roli při tvorbě základního zdroje energie, adenozintrifosfátu (ATP). Současně patří k nejúčinnějším antioxidačním látkám, působícím proti vysoce reaktivním volným kyslíkovým radikálům. Zvyšuje hladiny serotoninu, nezbytného neurotransmiteru, snižuje pocity únavy a zlepšuje mentální funkce. Denní léčebná dávka ubichinonu se pohybuje mezi 30 – 100 mg.

L-KARNITIN

Karnitin je přirozeně se vyskytující látka, která představuje nezbytnou součást řetězce, jímž se v mitochondriích tvoří v buněčném metabolismu energie.

LÉČEBNÁ KÚRA

Doporučujeme podávat ubichinon v kombinaci s energeticky bohatými substráty, které si navíc tělo nedokáže samo vytvořit. Patří mezi ně zvláště esenciální mastné kyseliny (omega-6 mastné kyseliny, gama linolenová kyselina – GLA). K jejich zdrojům patří rybí tuk a olej ze semen pupalky dvouleté (Oenothera biennis). Pupalkový olej je přenášen pres mitochondriální membránu k ubichinonu pomocí třetí součásti tohoto léčebného komplexu – karnitinu. V praxi se nám tedy velmi osvědčila léčebná kúra, kombinující ubichinon spolu s pupalkovým olejem a L-karnitinem.

ECHINACEA

Echinaceové kapky podáváme obvykle dlouhodobě v denní dávce 3×20 kapek.

ŽENŠEN

Nejvýznamnější v klinické praxi je extrakt označovaný jako G115. Je zcela přírodním, standardizovaným výtažkem z nejkvalitnějšího bílého ženšenu, který byl v průběhu posledních 30 let důkladně klinicky testován. Podle výsledku klinických studií je zřejmé, že ženšen G115 přináší jednoduchý a efektivní způsob, jak si doplnit chybějící energii:

  • Zvyšuje využití kyslíku buňkami, a tím umožnuje tělu v případě zvýšené potřeby získat více energie.
  • Zkracuje dobu nutnou pro regeneraci organismu po zátěži stresující činností.
  • Stabilizuje imunitní systém

G115 nemá okamžitý účinek, avšak jeho působení je dlouhodobé. Vědecké výzkumy prokázaly, že optimálních účinků bylo dosaženo po 6 až 8 týdenní kúře. Nejkratší kúra by mela trvat 2 až 4 týdny. Není návykový ani při užívání po delší časové období. Ženšen, např. extrakt G115 (je obsažen v přípravcích Ginsana a Geriavit) podáváme 100 – 200 mg denně, nejlépe po dobu 6-8 týdnu.

Ke slovu se dostávají vitaminy a minerály. Neexistuje sice žádný speciální „protiúnavový“ vitamin, ale přesto výzkumy i každodenní praxe ukazují, že zvýšený příjem vitaminů a minerálů je v léčbě únavových stavů nezbytností.

VITAMÍNY

Zvláště vhodné jsou antioxidačně a protistresově působící vitaminy C a E a vitaminy skupiny B. Vitamin C podáváme v několika denních dávkách (až 4g denně), neboť se snadno vylučuje močí. Vitamin E s výhodou kombinujeme s ubichinonem a selenem, kdy se antioxidační vlastnosti vzájemně potencují. Ve skupině B vitaminů zaujímá nejvýznamnější místo vitamin B6, pyridoxin, který zlepšuje toleranci stresu a zvyšuje počet bílých krvinek. Léčbu chronické únavy a CFS je vhodné doplnit i o kyselinu listovou a občasnou kúru injekcí vitaminu B12.

MINERÁLY

Spolu s příznivým efektem vitaminů se v léčbě mohou uplatnit i různé minerály. Role řady prvků, a to nejenom stopových, je umocněna jejich prokázaným deficitem v široké populaci. Nedostatek selenu, zinku a především hořčíku a jódu je způsoben jejich chyběním v půdě, což vede k jejich nedostatku v základních zemědělských plodinách, a nakonec i v naší potravě. Uvedený deficit má zcela zákonitě negativní dopad na průběh metabolismu každé buňky i celého organismu.

ŽELEZO

Nedostatek železa se může podílet na chronické únavě. Proto v případě zjištěného nedostatku železa nebo již vyvinuté anémie z nedostatku železa je podání preparátu železa nejjednodušší cestou k nápravě stavu.

MAGNÉZIUM

Je dobře známo, že hořčík je součástí významných enzymů, nezbytných pro nitrobuněčné uvolňování energie; jeho nedostatek působí nejen únavu, ale i svalové bolesti, křeče a slabost. Vhodné je magnézium kombinovat s vitaminem B6.

ZINEK

Významnou roli v živých organismech má i zinek. Tento prvek je nezbytný pro funkci celé řady enzymů a thymových hormonů. Dnes je zřejmé, že mnohé poruchy, včetně některých imunitních, mohou být upraveny jeho dodáním.

DIETA

Stav imunitního systému ve velké míře ovlivňují také stravovací návyky. Chronická únava může nastat i v případech, kdy příjem energie a živin není dostačující. Živiny bohaté na vitamíny a vlákninu napomáhají procesu trávení, nezatěžují organismus, čímž se dá odstranit neustálá únava. Samotná změna stravovacích návyků však nestačí. Je potřebná i důkladná očista střev, protože je potřeba odstranit toxické usazeniny ze stěny střev, aby se živiny mohly zužitkovat (viz dále detoxikace).

Doporučujeme nemocným, aby jedli často a po malých množstvích pokud možno co nejpestřejší stravu. Racionální dieta by mela zahrnovat vyvážený poměr základních živin, s dostatkem hodnotných bílkovin, s kvalitními tuky s obsahem nenasycených mastných kyselin. Příčinou únavy může být i oslabená činnost jater; nejezte větší množství jídla večer, vyhýbejte se sýrům a červenému masu. Hlavní jídlo konzumujte v poledne.

K potravinám dodávajícím energii patří špenát, ryby, brokolice, celer, mrkev, jablka, zázvor, cibule, sezamová a lněná semínka, loupané mandle, jahody a bobulovité ovoce. Jezte sezonní listovou zeleninu, která posiluje činnost jater (rukola, polníček, římský salát…)

PITNÝ REŽIM

Neobyčejně důležitý je především dostatečný přísun tekutin; mnohý případ únavy, slabosti a bolestí hlavy muže být odstraněn zkvalitněním pitného režimu. V praxi to znamená, že celkový denní příjem tekutin by mel dosáhnout 2-3 litru, samozřejmě vypitých v průběhu celého dne, nejlépe v podobě pramenité vody, ovocných a zeleninových šťáv a minerálek. Vhodné jsou i čaje ze svaté bazalky (Tulsi), pampeliškový nebo kopřivový čaj.

Velkou chybou je větší konzumace kofeinu, před čímž opakovaně varuji. Je třeba vyloučit veškeré kofeinové nápoje, případně jakékoli potraviny a doplňky obsahující tuto látku. Únavu a ztrátu energie totiž větší konzumace kofeinu v dlouhodobém horizontu přímo podporuje.

PSYCHOTERAPEUTICKÉ MOŽNOSTI

AUTOGENNÍ TRÉNINK

Psychoterapeutickou možnost přináší autogenní trénink podle Schulze. Spojuje postupy autosugesce s harmonizujícím cvičením. Jeho cílem je odstranění svalového napětí, navození sebe-uklidnění, zmírnění bolestí a také zlepšení sebevědomí. Podobné cíle plní i jiné psychoterapeutické postupy, např. psychoanalýza, skupinová a individuální psychoterapie, meditace, hypnóza a relaxace.

women-2514359_1280

BIOFEEDBACK

K novým a moderním postupům, podporujícím duševní výkonnost a současně odstraňujícím únavu a další obtíže, patří techniky, využívající biologické zpětné vazby (biofeedback). Jsou to metody, nacvičující vědomou kontrolu fyziologických funkcí. U mnoha nemocných byly zaznamenány někdy až překvapivě dobré výsledky.

ALTERNATIVNÍ TERAPIE

Může pomoci magnetoterapie, homeopatie, aromaterapie, olejové masáže a detoxikační kůry.

CVIČENÍ

Nezbytnou součástí komplexní léčby nemocných s chronickou únavou je i fyzikální rehabilitace, cvičení a postupné zlepšování fyzické kondice. Při nedostatečné aktivitě totiž hrozí značné riziko rozvoje svalové ochablosti a slabosti. Zpočátku doporučujeme začít s lehkým nezatěžujícím cvičením s jen velmi pozvolným zvyšováním zátěže. Cvičení lze začít třeba jen několika minutami protahovacích cviků; nárůst zátěže by neměl být měsíčně vyšší než 20 %. Nezapomeňme, že příliš velký nárůst zátěže je pravidelně následován výrazným zhoršením stavu, které trvá často týdny. K vhodným sportům pro nemocné patří plavání, jóga, jízda na koni, procházky v přírodě a v zimě lyžování.

ZMĚNA PROSTŘEDÍ

Nepochybný význam přináší pro některé nemocné změna klimatu. Pozorují Často zlepšení svého stavu, odjedou-li k moři nebo do hor. Podobně prospěšně působí i lázeňská léčba, nepochybně působením metod balneoterapie a zavedením režimových opatření, ale i změnou klimatu a lepším životním prostředím. Naopak zhoršení jsou pozorována při zvýšené koncentraci smogových škodlivin v ovzduší v zimních měsících. V těchto případech proto naléhavě doporučujeme změnu prostředí.

PREVENCE

Prevence únavy není zas až tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát. Možná namítnete, že člověk, který nic nedělá, nejen že nic nezkazí, ale také se neunaví. Není tomu tak, všichni víme, že nicnedělání ubíjí nejen ducha, ale kupodivu znavuje i tělo a dá se vydržet jen určitou dobu. Podobně bylo prokázáno, že i příliš dlouhý spánek je pro dobrý pocit člověka škodlivý, že vlastně unavuje a vyčerpává. Na někoho (byť ne na každého) tak působí i spánek přes den. Takže jaká je vlastně ta správná prevence únavy? Domníváme se, že na prvním místě je to správný režim práce a odpočinku.

ODPOČINEK

Odpočinek, zcela nezbytný pro obnovu vyčerpaných sil a energie, musí být rozčleněn do pravidelných fází. Je chybou celý rok se štvát a pak odjet na čtyřtýdenní dovolenou. Vhodnější je volno rozdělit na více částí, např. v létě si vzít dvoutýdenní dovolenou, ve zbývajících čtvrtletích týdenní volno, každý měsíc si prodloužit víkend a nakonec každý den zvolit nějaký oddech pro zdraví. Možností je jistě celá řada a záleží na založení každého, jak se odreaguje po pracovním dni, zda zvolí pasivní nebo aktivní odpočinek. Jinou možnost představují relaxační techniky, opět v široké škále výběru. Zvláště účinné jsou metody meditační, jóga a další východní postupy, autogenní trénink nebo audiovizuální stimulace (metoda využívající nejmodernější počítačovou techniku), ale také muzikoterapie.

LÉČBA HUDBOU

Léčba hudbou, muzikoterapie, patří k nejjednodušším a nejúčinnějším relaxačním technikám, které můžeme snadno vyzkoušet sami doma: večer, až utichne veškerý ruch domácnosti, si lehnete pohodlně na koberec, protáhněte se, narovnejte, uvolněte se, zhluboka se několikrát prodýchněte a zaposlouchejte se do příjemné meditativní hudby nebo nahrávek zpěvu ptáků či šumění moře. Klidně, uvolněně dýchejte a soustřeďte se na vnímání toho, jak z vašeho těla odchází tíha, únava, starosti, neklid a bolest. Již po krátké době začnete pozorovat příznivý efekt této relaxace. Při výběru hudby dejte přednost klidné, pomalé, uvolňující skladbě. Nemáte-li vyhraněnou představu o vhodné hudbě, nechte si s jejím výběrem poradit ve specializovaných prodejnách.

AUDIOVIZUÁLNÍ STIMULACE

Ještě jednodušší je metoda audiovizuální stimulace, vycházející z amerického vojenského výzkumu, která za pomoci přístrojů dodává mozku současně zvukové a optické podněty. Má za cíl nejen navodit meditativní stav vědomí, ale v jiném programu i doplnit energii a stimulovat duševní činnost.

stained-glass-1181864_1280

SPRÁVNÝ ŽIVOTNÍ STYL

Správný životní styl je něco, o čem slýcháme z nejrůznějších stran prakticky trvale. Přesto jistě všichni víme o svých rezervách, o tom, co bychom mohli ještě zlepšit. Mnozí bychom mohli odložit při cestě do práce auto a jít alespoň kousek pešky, jiní by zase své sedavé zaměstnání mohli častěji kompenzovat aktivním pohybem. A o nezbytnosti kvalitního spánku v prevenci únavy jsme se již zmínili. Jsme přesvědčeni, že k preventivním krokům patří i důsledné doléčení běžných respiračních a dalších infekcí, potřebný je zvláště dostatečně dlouhý klid na lůžku. Vyhýbání se stresu je základním předpokladem pro úspěšnou léčbu.

DETOXIKACE ORGANISMU

Únava a stav imunitního systému navzájem velmi úzce souvisejí. V případě, že fungování imunitního systému není dostačující – například kvůli nahromaděným toxickým usazeninám v organismu – je imunitní systém nucený přesměrovat energii kvůli tomu, aby dokázal zabezpečit fungování životně důležitých orgánů. Chronická únava se v tomto případě stává stálým stavem. Po všeobecné detoxikaci, kterou tak jako tak doporučuji jako základ léčby při přemnožené kvasince, se člověk cítí dokonale uvolněný a plný síly. Únava se někdy dá odstranit i jen tou účinnou detoxikací. Jak na správnou detoxikaci, najdete zde.

 

Použité zdroje:

http://www.detoxikace-organismu.info/unava/

http://imunologie.cz/lecebna-napln/unava-a-chronicky-unavovy-syndrom/unava-znama-a-neznama/

David Frej – Zánět skrytý zabiják; příčiny, léčba, prevence. Nakladatelství Eminent, Praha, 2015

 

Únava – nepříjemný souputník zdravotních problémů

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *