Skoraq cooks – inspirativní polský food blog, za kterým se skrývá polská bloggerka Joanna Skoraczyńska, fotografka a učitelka jógy. Zaměřuje se převážně na veganskou stravu. Ta nám dnes ukáže pár možností na chutné snídaně nebo svačiny. Pro nás místy netradiční a nebo neznámé chutě a kombinace. Některé recepty jsem musela přizpůsobit protikvasinkové dietě (obvykle jen vynechat/nahradit určité potraviny), ale na finální chuti by se to nemělo negativně projevit, chutnat to bude! Léto přímo svádí k experimentům – co z receptů zkusíte vy? Budu se těšit na případné komentáře.

 

Dyniowa jaglanka / Jáhlová kaše s dýňovým pyré

Vhodné pro nízkosacharidovou dietu od II. stupně a pro dietu Raw till 4

půl šálku jáhel (důkladně propláchnutých, alespoň 10-15 min máčených ve vodě kvůli hořkosti), půl šálku dýňového pyré, lžička vanilkového extraktu (bez cukru koupíte např. u Kitchenette), sůl, muškátový oříšek čerstvě strouhaný – špetka, 2 šálky mandlového mléka (recept zde), mandlové lupínky, sladidlo vhodné při dietě (pokud je třeba)

I teď v červenci se dá koupit máslová dýně, ze které je nejlepší pyré. Proč? Dýně sladká sama o sobě krásně „osladí“ kaši, navíc má příjemnou máslovo-oříškovou chuť. Jinak pyré uděláte z jakékoli dýně. Jak na pyré? Dýni omyjete, nakrájíte na čtvrtiny a vydlabete vládna se semínky. Dužinu poté nakrájíte na tenčí plátky, trochu pokapete olejem a dáte péct do trouby doměkka, nebo dužinu nakrájíte na kostičky, a s trochou vody dáte vařit v kastrolku, zakryté, na cca 20 minut. Dýni v obou případech před tepelnou úpravou mírně posolte, a když je měkká, vidličkou nebo mixérem rozmačkejte na kaši a máte hotovo. Pokud máte dýňového pyré víc, než využijete na kaši, nebojte se udělat z něj sladké lívanečky nebo slané dýňové máslo. Recepty najdete na www.kucharkaprodceru.cz.

dýňová kaše

A teď k naší „jaglance“. Všechny ingredience dejte na pánev (kromě mandlových lupínků) a přiveďte k varu. Snižte teplotu a prohřívejte pomalu na 15 minut, často míchejte. Pokud je kaše příliš hustá, přidejte další mandlové mléko. Servírujte v misce, ozdobené mandlovými lupínky.

Zielona pasta kanapkowa z jarmużem i zielonym groszkiem / Pomazánka z kapusty a hrášku

Vhodné pro všechny typy diety kromě nízkosacharidové I. stupně.

2 hrnky mraženého hrášku (není třeba rozmrazit) nebo čerstvého hrášku, 2 hrnky kapusty, půl chilli papričky, 1 stroužek česneku nakrájený nadrobno, špetka soli, olivový olej.

pomazánka z kapusty a hrášku

Zprudka orestujte hrášek, česnek a chilli. Přidejte kapustu poté, co hrášek povolí a restujte ještě dalších pár minut. Vše přendejte do mixéru (ale zvládne to i tyčový mixér), osolte a rozmixujte na požadovanou strukturu. Každému chutná něco jiného, někdo má raději hladkou pastu, jiný zase spíš malinké kousky zeleniny. Kdo při dietě může, podávejte s chlebem nebo placičkami, které při zvolené dietě můžete. Ostatní mohou zkusit pomazánku jako přílohu např. k masu, luštěninám nebo třeba pohance.

Żydowski kawior wegetariański / Židovský vegetariánský kaviár

Vhodné pro nízkosacharidovou dietu od I. stupně a pro paleo dietu I. stupeň

1 cibule, 100 g zeleného hrášku, 100 g zelených fazolek nakrájených na 1,5 cm kousky, hrstička vlašských ořechů, 2 vejce uvařená natvrdo, čerstvá hladkolistá petrželka najemno posekaná, olej dle diety, sůl a pepř, a kdo má, troška ořechového oleje.

Na pánvi na troše oleje osmažte cibulku do změknutí. Poté přidejte zelené fazolky a hrášek; pražte, dokud zelenina nezměkne. Poté pokrájejte všechny ingredience na drobné kostičky a dobře zamíchejte. Dochuťte petrželkou, solí, pepřem a trochou ořechového oleje.

židovský vegetariánský kaviár

Toto už je druhý recept, kde se vyskytuje neobvyklý olej; není nic jednoduššího než si najít místo, kde se stáčí vynikající oleje, a nechat si stočit do malé lahvičky třeba 4 druhy. Loni jsme si v létě takhle nechali stočit makový, vlašský, dýňový a hroznový v jedné restauraci v Jihlavě. Užíváme po troškách, a všechny nám vydržely přibližně rok, než jsme je zkonzumovali, v plné chuti. Mohu tedy doporučit udělat takový malý nákup a ozvláštnit zase trochu svá jídla.

Masło cukiniowe / Cuketové máslo

Vhodné pro nízkosacharidovou dietu od I. stupně a paleo dietu – oba stupně

1 kg strouhané cukety, 2 lžíce oleje nebo másla/ghí (záleží, jakou dietu držíte nebo co vám k cuketě víc pasuje), 2 cibule nakrájené na kostičky, sůl a pepř, případně povolený ocet k okyselení

V současné době, kdy je velmi drahé máslo, je vhodné využít přesně takových receptů, které nám s pomocí sezónních potravin vykouzlí zajímavou alternativu v podobě zeleniny ochucené máslem (nikoli obráceně :-))

cuketové máslo

Jak na to? Na troše vybraného tuku osmažte cibuli s trochou soli. Přidejte strouhanou cuketu a duste do té doby, než má celá směs tu správnou až krémovitou konzistenci. Dochuťte solí a čerstvě pomletým pepřem, případně mírně okyselte. Pokud jste použili rostlinný tuk a zvládnete si udělat chlebík povolený na vaší dietě, směle namažte na chlebík! Zrovna tak si umím cuketové máslo představit přidané ve vařených (pseudo)obilovinách, jako přílohu při přípravě masového fondue, apod.

Owsianka imbirowa / Ovesná kaše se zázvorem

Vhodné pro nízkosacharidovou dietu od II. stupně a pro dietu Raw till 4.

150g ovesných vloček, 0,5l vařicí vody, půl lžičky skořice, tlustý plátek čerstvého zázvoru – jemně nastrouhaný (řiďte se svojí chutí, každý má jinou potřebu množství zázvoru), trocha sladidla dle chuti

Vločky můžete zkusit i jiné než ovesné, např. pohankové, ale počítejte s jinou konzistencí (možná bude třeba víc vloček nebo méně vody) i chutí. Sacharidy doporučuji konzumovat ideálně ráno nebo dopoledne, kdy si s nimi tělo nejlépe poradí, a nejefektivněji je využije. Tato kaše je tedy vhodná jako snídaně.

Dejte vločky do rendlíku a zalijte je horkou vodou, ideálně večer, pokud vločky chcete na snídani. Ušetříte tak ráno čas u sporáku. Ráno přidejte skořici, jemně nastrouhaný zázvor i sladidlo, a na nízkém plameni za neustálého míchání prohřejte vločky. Mícháním se vločky začnou rozpadat a začne se vám dělat kaše. Jakmile bude směs dostatečně prohřátá, servírujte nejlépe ihned.

Pro připomenutí: při protikvasinkové dietě na kaši NEPATŘÍ žádné ovoce! Kromě skořice lze doporučit i raw kakaové boby, vhodné bylinky, které se ke kaši hodí, několik kousků povoleného typu ořechů (byť je nejlepší jíst je obvykle samotné, povolené typy najdete zde). Chuť kaše vám ozvláštní i alternativní rostlinné mléko (opět – vybírejte pouze z povolených druhů, více zde).

Roladki cukiniowe z kozim serkiem / Cuketové roládky s kozím sýrem

Vhodné pro nízkosacharidovou dietu od II. stupně

2 cukety střední velikosti, 300 g čerstvého kozího sýra, čerstvé bylinky (rozmarýn, oregano, tymián), jemně nakrájený stroužek česneku, trocha oleje, sůl, chilli, párátka
Pokud chcete přidat do roládek něco extra, řiďte se svou chutí a taky chutí sýra – co k němu bude pasovat. V originálním receptu jsou jako součást náplně olivy kalamata, ale ty si při dietě nemůžeme dovolit, protože jde o ovoce. Pokud sýr není příliš slaný, daly by se doporučit kapary v solném nálevu, případně artyčoky naložené v oleji (pro recept řádně okapané), sušená rajčata (před použitím chvíli namočíme v teplé vodě a pak najemno nakrájíme) nebo podušené houby, které jste přinesli z lesa.

Nakrájejte cukety podélně na dlouhé a tenké plátky. Na obou stranách plátky jemně potřete olejem, a na horké pánvi z obou stran opražte téměř do hněda. Opražené cukety odložte na tác a nechte vychladnout. Mezitím si připravte náplň; smíchejte kozí sýr s čerstvými bylinkami, nakrájeným česnekem a dochuťte solí a chilli. Můžete přidat ještě něco extra – viz výše.

Připravte si cuketové plátky a na každý z nich rozprostřete tenkou vrstvu ochuceného sýra. Opatrně zabalte a spíchněte uprostřed párátkem. Servírujte ideálně jako odpolední svačinu nebo lehkou večeři; případní hosté jistě nepohrdnouJ.

Zupa krem z młodej kapusty / Polévka z mladého zelí

Vhodné při nízkosacharidové dietě od II. stupně, Raw till 4 dietě a paleo dietě – oba stupně

2 mladé menší mrkve, 2 mladé kousky petržele, 1 malinký mladý celer i s listy, 3 pórky (pouze bílá část), 1 cibule nakrájená na plátky, 3 bobkové listy, 3 kousky nového koření, svazek čerstvého kopru, sůl a čerstvě pomletý pepř, čtvrtka mladého zelí pokrájená na tenounké nudličky, povolený ocet místo citronu, trocha oleje na smažení zeleniny a pár kapek zajímavého oleje pro servírování (např. ze lněného semínka) .

Omyjte a oloupejte mrkve, petržele, celer a 1 pórek, pokrájejte na menší kousky. Dejte do velkého hrnce, přidejte vařící vodu, bobkový list, nové koření, sůl a pepř a táhněte při mírné teplotě cca. 30-45 minut. Když je zeleninový vývar téměř hotový, v jiném hrnci osmažte nakrájenou cibuli a 2 nakrájené bílé části pórku na nudličky s trochou soli a oleje. Když pórky změknou, přidejte nakrájené zelí a duste pár minut, stále míchajíc, aby se zelenina nespálila.

polévka z mladého zelí

Nalijte vývar na zelí s pórkem a vařte 8-15 minut, záleží na tom, kdy bude zelí dostatečně uvařené. Odstraňte z tepla, a přidejte ¾ najemno nakrájeného kopru a okyselte podle chuti. Poté rozmixujte na hladký krém. Jestli je to ještě potřeba, dochuťte další solí a pepřem. Při podávání posypte talíř s polévkou troškou zbylého kopru a přidejte pár kapek voňavého oleje.

A nakonec, jako vždy, vám přeji dobrou chuť :-)

 

Polská letní inspirace; snídaně & svačiny

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *